گزارش‌-نهادهای-بین‌المللی-مبنای-علمی-ندارد

وزارت امورخارجه امارت اسلامی گزارش نهاد‌های بین المللی از وضعیت حقوق بشری افغانستان را بی اساس و غیر علمی خواند.

به گزارش افغان نیوز؛  عبدالقهار بلخی،سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته (چهارشنبه، 4 میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: امارت اسلامی هرگونه تسهیلات لازم را جهت بررسی بیطرفانه و دریافت حقایق از وضعیت حقوق بشری افغانستان، برای افراد و نهادهای بین‌المللی فراهم کرده است.

در اعلامیه آمده است که تمامی ادارات امارت اسلامی به شمول بخش‌های امنیتی همکاری‌های لازم را با آنها انجام داده و اخلاقآ این افراد و نهادها نباید از این روحیه مثبت استفاده نادرست کنند.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است: علیرغم وجود این روحیه همکاری و فضای مساعد کاری، برخی افراد برخلاف روش قانونی و علمی حقیقت یابی، بر اساس شایعات و منابع مجازی(شبکه‌های اجتماعی و نشانه‌های الکترونیکی) گزارش می‌دهند و از آن علیه نظام حاکم استفاده می‌کنند اینها نه تنها اعتماد مردم به گزارش‌های خود را از بین می‌برند بلکه بی‌طرفی و اعتبار نهاد‌های مربوطه خود را نیز زیر سوال می‌برند».

طبق اعلامیه، کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی نباید به این گونه افراد اجازه دهند که با سوء استفاده از نام کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی به عقده‌های شخصی و برنامه‌های سیاسی بپردازند.

وزارت خارجه گفته که این امر و روحیه همکاری مسوولان در راستای فعالیت‌های بشر دوستانه را از بین می‌برد.

به گفته این وزارت امارت اسلامی در گفتار و عمل به حقوق اولیه انسانی شهروندان خود در روشنایی دین اسلام و ارزش‌های ملی متعهد است. با توجه به این ارزش‌ها پس از تحولات 15 اکست 2021 نسبت به 20 سال گذشته تغیرات مثبت  در وضعیت حقوق بشری به وجود آمده است.

اعلامیه تاکید کرده که هرگونه ادعای مربوط به نقض حقوق شهروندان، بدون در نظر داشت هرگونه روابط مرتکب و قربانی با شفافیت و عدالت کامل توسط نهاد‌های عدلی و قضایی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و حق به حق‌دار می‌رسد.
این درحالی در حالی است که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان، پس از سفرش به کشور گفته است که عقب‌گرد بزرگی در حقوق و دست‌آوردهای زنان و دختران افغانستان رخ‌داده است.

گزارش‌ نهادهای بین‌المللی مبنای علمی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد