گفتگوهای-صلح-حول-منافع-شخصی-می‌چرخد

رییس حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان از همه شمول نبودن هیأت مذاکره کننده با طالبان انتقاد کرده و می‌گوید که حکومت تا کنون هیچ گونه را‌یزنی در مورد چگونگی آغاز گفتگوهای‌ بین‌الافغانی و پروسه صلح انجام نداده و چهار فرد سیاسی تنها به منافع شخصی شان می‌اندیشند.

به گزارش افغان نیوز: سید مهدی انوری، رییس حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان امروز( یک‌شنبه، 5 اسد) در نشست خبری گفت که همه اقوام، احزاب سیاسی و زنان باید در تشکیل هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان مشارکت داشته باشند، اما« متاسفانه» هیأتی که از سوی حکومت ایجاد شده، همه شمول نیست.

آقای انور افزود که حکومت باید به‌منظور مشارکت اقوام ساکن در افغانستان و احزاب قدرتمند سیاسی در تشکیل هیأت گفتگو کننده با طالبان، به گفتگوه بنشیند؛ در غیر آن، این گفتگوها انحصاری بوده و نتیجه آن جز ناکامی و شکست چیزی دیگر در پی نخواهد داشت.

به گفته او، حکومت باید از خواسته‌های شخصی خود دست کشیده وتمامی تلاش خود را در راستای تامین صلح منسجم بسازد و 600 زندانی طالبان را همانند سایر زندانیان این گروه آزاد نماید و گروه طالبان هم باید از پیش شرط قرار دادن رهایی 600 زندانی خود برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی دست بردارد.

آقای انوری، رهایی 4 هزار و 400 زندانی گروه طالبان را از سوی حکومت گام مثبت در پروسه صلح دانسته؛ اما گفت که خشونت‌های این گروه بر خلاف توافقنامه صلح قطر افزایش یافته و همه روزه از مردم افغانستا قربانی می‌گیرد.

رییس حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان تاکید کرد؛ رهایی 600 زندانی گروه طالبان که حکومت پروندههای جرمی آنان را سنگین و آزادی آنان را غیر عملی می‌داند و همچنان پیش‌شرط قرار دادن رهایی آنان از سوی گروه طالبان، پروسه صلح و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی را به بن بست مواجه کرده است.

او بیان کرد که مردم افغانستان از حکومت و گروه طالبان می‌خواهند تا بهانه جویی را کنار بگذارند و هر چه زودتر با در نظر داشت منافع علیایی کشور، مسیر مذاکرات بین الافغانی را هموار سازند و دیگر مردم افغانستان توان جنگ و بدختی را ندارد.

آقای انوری افزود که بررسی‌ نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که 20 گروه تروریستی در افغانستان به گونه عملی فعالیت دارند و قدرت گرفتن گروه داعش و سایر گروه های تروریستی در این اواخر نگرانی‌های شدید را به باور آورده است و نباید داعش پروژه پسا طالبانی برای ناامن ساختن افغانستان باشد.

انوری گفت: «ما خواهان آتش‌بس در ایام عید و پس از عید هستیم و گروه طالبان و حکومت باید در این زمینه تلاش‌های جدی نماید تا مردم افغانستان برای چند روز هم که شده، در سایه امنیت و آرامش زندگی کنند و کندی در پروسه صلح به ضرر مردم افغانستان است».

در اخیر، حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌یی به نقش سازنده کشورهای منطقه در پروسه صلح افغانستان اشاره کرده و گفت که نقش کشورهای هماسیه مانند ایران، روسیه و سایر کشورها در پروسه صلح افغانستان مهم و حیاتی بوده و امیدواریم از روند صلح افغانستان حمایت نمایند.

در اعلامیه آمده است که پاکستان خاک خود را برای تامین منافع‌اش، لانه‌ای امن گروه‌های  تروریستی قرار داده و نباید اجازه داده شود که گروه تروریستی با استفاده از آن، مردم افغانستان را به خاک و خون بکشد.

این درحالی است که روز گذشته، رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور نیز از بی‌برنامگی حکومت در پیوند به صلح افغانستان انتقاد کرده و گفت که رهایی زندانیان طالبان بدون کاهش‌ خشونت‌ها، صلح را تامین نمی‌کند.

گفتگوهای صلح حول منافع شخصی می‌چرخد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد