گفتگوهای-عبدالله-و-غنی-با-وزیر-خارجۀ-آلمان-در-کابل

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی اعلام کرده که کشورش آمادۀ میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز: هایکو ماس که دیروز دو شنبه وارد کابل شده بود، طی یک کنفرانس خبری با وزیر خارجۀ افغانستان گفت که کشورش از پیش‌رفت‌های به دست آمده در افغانستان راضی و امیدوار است انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در وقت تعیین شده اش برگزار گردد و روند دموکراتیک نیز قوام یابد.

وزیر امورخارجه آلمان همچنان حمایت و پشتیبانی کشور خود را از مذاکرات صلح در افغانستان اعلان کرد،‌ اما تأکید نمود که دستاوردهای سالیان اخیر به ویژه حقوق زنان، آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر نباید قربانی مذاکرات صلح گردد.

براساس خبرنامۀ ارگ؛ رییس ‌جمهورغنی به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، از همکاری آلمان در پروژه های انکشافی، آموزش نیروهای پولیس ملی و نقش نیروهای آن کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع ابراز امتنان نمود.

وی افزود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و شورای ولسوالی ها از اولویت های حکومت و مردم افغانستان است و در زمان تعیین شدۀ آن برگزار می شوند.

آقای غنی گفت که لویه جرگه مشورتی صلح برای انسجام اجماع ملی در مورد صلح می باشد که به زودی برگزار می گردد و حکومت و مردم افغانستان تلاش های خویش را با تدبیر برای تحقق صلح پایدار، ادامه می دهند.

همچنان، در دیدار جداگانه، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، آلمان را از دوستان و متحدان نزدیک افغانستان خواند و روابط میان دو کشور را تاریخی و دیرینه عنوان کرد و از نقش برجسته و سازندۀ آن در تحولات مثبت کشور به نیکی یاد نمود.

رییس اجرایی گفت: حکومت افغانستان از مذاکرات صلح استقبال می‌کند و یکی از محورهای تلاش‌های فعلی آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان می‌باشد. وی همچنان علاوه نمود که دستاوردهای سالیان اخیر از جمله حقوق بشر، نظام جمهوری و انتخابات از اصولی اند که نمی‌توان از آن‌ها در تلاش‌ها برای دست یافتن به صلح عدول کرد.

آقای عبدالله همچنان در صحبت‌های خود تعهد حکومت را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و با اعتبار در موعد معین آن ابراز داشت و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را پایۀ ثبات و استقرار خواند.

در این نشست همچنان دو طرف در باره روابط منطقه‌یی و بین‌المللی افغانستان و آخرین تحولات سیاسی-امنیتی در کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گفتگوهای عبدالله و غنی با وزیر خارجۀ آلمان در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد