گفتگوی-اتمر-و-ظریف-روی-کشتار-مهاجرین-افغان-در-مرز-ایران

حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با جواد ظریف همتای ایرانی خود درباره گزارش‌ها مبنی بر شکنجه و غرق کردن کارجویان افغان در مرز ایران، طی یک تماس تلفنی گفتگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز: وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که این گفت‌وگوی تلفنی پس از چاشت روز یک‌شنبه، بیست‌ویکم ثور انجام شده است.

طبق اعلام وزارت خارجه، در این تماس تلفنی، هردو جانب با تاکید بر توافق‌های قبلی مبنی آغاز کار تحقیقات مشترک در مورد کشتار کارجویان افغان در مرز ایران، «پیرامون وقوع آن ابراز تاثر و تاسف نموده و درباره مشخص ساختن تیم‌های بررسی‌کننده صحبت کرده‌اند.»

کابل و تهران پیش از این روی بررسی مشترک این رویداد به توافق رسیده بودند.

وزارت خارجه گفته است که محمدحنیف اتمر درباره سفر هیأت بررسی‌کننده افغانستان به ولایت هرات به همتای ایرانی خود اطلاع داده و گفته است که این هیأت تحقیقات خود را در محل حادثه آغاز کرده است.

براساس خبرنامه‌ی وزارت امور جارجه، ظرف نیز در گفت‌وگو با اتمر درباره تعیین هیأت ایرانی برای بررسی این رویداد اطمینان داده و گفته است که تهران به زودی بررسی‌هایش را در محل حادثه آغاز خواهد کرد.

در این تماس تلفنی، هر دو طرف توافق کرده‌اند که در صورت ضرورت، هیأت افغانستان و ایران، در محل حادثه، شهرهای مشهد و تهران نشست‌های مشترک برگزار کنند.

وزارت امور خارجه گفته است که هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصامیم بعدی در روشنایی آن و پیدا کردن راه حل برای جلوگیری از تکرار حادثه‌های مشابه در آینده است.

اوایل هفته گذشته گزارش‌هایی نشر شد که طبق آن، مرزبانان ایران شماری از کارجویان افغان را که می‌خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، شکنجه کرده و سپس آن‌ها را به دریا انداخته‌اند.

گفتگوی اتمر و ظریف روی کشتار مهاجرین افغان در مرز ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد