گفتگوی-بین-الافغانی-بدون-شورای-مردمی-آغاز-نمی‌شود

شورای باور ملی صلح افغانستان می‌گوید که تا وقتی یک شورای مشترک مردمی برای پیش‌برد گفتگو های صلح ایجاد نگردد، گفتگوهای بین الافغانی آغاز نخواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: همایون همایون، نماینده پیشین مردم خوست در پارلمان، امروز سه‌شنبه( 4، سنبله ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که بخاطری جلوگیری از انحراف روند صلح نیاز به شورای مشترک مردمی است تا همه اقشار جامعه در آن سهیم باشند.

آقای همایون بیان کرد، شورای باور صلح ملی تلاش دارد تا در جریان مذاکرات صلح منافع علیای کشور حفظ و آرمان های اساسی مردم برآورده شود. از این‌رو اعضای این شورا باید در مذاکرات بین الافغانی به عنوان نماینده و ناظر حضور داشته باشند.

وی از طرف های درگیر جنگ خواست تا از واژگان سازنده و ملایم در مذاکرات و مباحثه استفاده کنند تا شرایط لازم برای گفتگو های مستقیم ایجاد شود. او گفت: روند آزادی زندانیان هنوز هم به اتمام نرسیده و حکومت برای تسهیل بخشیدن گفتگو های بین الافغانی باید این روند را تسریع بخشد.

آقای همایون اضافه کرد، شورای باور ملی صلح از هرگونه تغییر مثبت در راستای آرمان های دیرینه مردم استقبال کرده و اجازه نخواهد داد که آرزو ها و اهداف مردم به بازی های ظالمانه گرفته شود.

او تاکید کرد، شورای باور ملی صلح، تصویر واقعی از روند صلح را با مردم شریک می‌کند و سعی خواهد کرد که مطالبات مردم را از طریق انواع جنبش های قانونی و مدنی به اجرا درآورد تا مطابق با خواسته های مردم، فشار های لازم بالای همه طرف ها اعمال شود.

به گفته وی، متاسفانه در حال حاضر ایالات متحده امریکا در گفتگو های صلح 70 درصد نقش داشته و سهم حکومت 10 درصد دیده می‌شود که این مایه نگرانی همه‌ای شهروندان کشور است.

در همین حال، دلاور فیضانی، رئیس حزب هیواد می‌گوید که بی اتفاقی در نظام کشور باعث شده تا روند گفتگو های صلح در این مدت بی نتیجه بماند. زیرا حکومت و گروه طالبان باهمدیگر صادقانه عمل نمی‌کنند.

آقای فیضانی بیان کرد، به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که با سرنوشت مردم معامله کند؛ نه به امریکا و نه به حکومت افغانستان. به گفته وی، تازمانی که یک اجماع بزرگ سیاسی تشکیل نگردد صلح در کشور حاکم نخواهد شد. باید از طریق اجماع بزرگ سیاسی با گروه طالبان گفتگو صورت گیرد.

از سوی هم، فیض محمد زلاند، آگاه امور سیاسی می گوید: حکومت، طالبان و کشور های همسایه نباید فرصت موجود برای برقراری صلح را از دست بدهند و از سوی هم، طالبان باید خواسته های شان برای حکومت مطرح بسازند.

این درحالی است که قرار بود پس از رهایی 400 زندانی گروه طالبان از قید حکومت، گفتگو های بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر آغاز گردد اما تاهنوز روشن نیست که چه زمانی این گفتگو آغاز می‌شود.

گفتگوی بین الافغانی بدون شورای مردمی آغاز نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد