گفتگوی-تلفنی-متقی-و-عبداللهیان

وزیران خارجه ا.ا و ایران در گفتگوی تلفنی بر گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف به خصوص تجارت، انرژی برق، خط آهن، مرز مشترک، آب و زندانیان افغان در ایران تاکید کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه ا.ا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی تماس تلفنی پیرامون مسایل مورد علاقه میان دو کشور بحث ‌و تبادل نظر نموده‌اند. 

طبق اعلامیه، متقی از سفر ثمر بخش اخیر هیات تجاری افغانستان به ریاست وزیر صنعت و تجارت کشور به ایران اظهار خرسندی نموده و اظهار داشت که ادارات خط آهن دو‌ کشور در تفاهم و همکاری نزدیک در زمینه تطبیق پروژه خط آهن خواف - هرات قرار دارند. 

او در توضیح همکاری مرزی میان دو طرف، امنیت مرز مشترک میان دو کشور را با اهمیت خوانده و بر تلاش‌های مشترک در این زمینه تاکید داشت. 

بربنیاد اعلامیه، متقی افزون بر شرح مشکلات کم‌آبی و کاهش بارندگی‌ها در مناطق غربی کشور، در مسله آب‌‌ بر موقف رسمی جانب افغانستان در چارچوب موافقتنامه موجود میان دولت دو کشور، تاکید کرده است. 

در اعلامیه آمده است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی نیز ضمن تاکید بر تسریع همکاری‌ها میان دو کشور، بر داشتن مناسبات نیک با مردم و حکومت افغانستان تاکید کرده و گفته که باید روابط کنونی میان افغانستان و ایران تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار نگیرد.

به نقل از اعلامیه او در زمینه رسیدگی به مشکلات زندانیان افغان در ایران، وعده همکاری داده است. 

وزارت خارجه ایران نیز گفته که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ این کشور با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ ا.ا در مورد حق‌آبه‌ ایران از رود هلمند، امنیت مرزی، پروژه‌ راه‌آهن، برق و تجارت دوجانبه گفتگوی تلفنی کرده است. 

وزارت امور خارجه‌ ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این گفتگوی تلفنی بعدازچاشت روز گذشته (چهارشنبه، ۲۷ ثور) انجام شده است. عبداللهیان در این گفتگو بر تامین حق‌آبه‌ ایران از رود هلمند به‌صورت عملی تاکید کرده است.

طبق اعلامیه، عبداللهیان افزوده است: «رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حق‌آبه‌ی ایران به‌صورت عملی، مطالبه‌ جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فی‌مابین تاثیر دارد».

او در عین حال گفته است که عدم تامین حق‌آبه ایران و خشک‌سالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان ایران مشکلات فراوانی را تحمیل کرده است. 

عبداللهیان ابراز امیدواری کرده است که «طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد (کمال‌خان) و رساندن آب به سیستان داشته باشد».

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ ایران آمده است که عبداللهیان بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش‌بینی‌شده در معاهده‌ی ۱۳۵۱ پیرامون آب هلمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته‌ی فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان تاکید کرده است.

 

 

گفتگوی تلفنی متقی و عبداللهیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد