گفتگوی-صلح-بدون-آتش‌بس-سراسری-به-نتیجه-نمی‌رسد

حزب موج تحول افغانستان از افزایش خشونت‌ها در جریان مذاکرات بین‌الافغانی انتقاد کرده و می‌گوید که برای بدست‌آوردن اعتماد مردم و پیشرفت گفتگوهای صلح در قطر، آتش بس سراسری و فوری اعلام شود.

به گزارش افغان نیوز: اعضای این حزب، امروز (پنج‌شنبه، سوم میزان) طی یک نشست خبری در کابل گفتند که تداوم و افزایش جنگ و خشونت‌ها همزمان با گفتگوهای صلح در قطر، بی‌باوری مردم افغانستان را نسبت به پروسه صلح افزایش داده است.

مونسه مبارز، عضوحزب موج تحول افغانستان گفت که طالبان به هدف نشان دادن حسن نیت‌شان در پروسه صلح باید هرچه زود آتش‌بس سراسری و قطع خشونت‌ها را از سوی این گروه اعلام نمایند.

به باور خانم مبارز؛ قطع فوری جنگ و اعلام آتش بس سراسری در جریان گفتگوهای صلح، موجب باورمندی شهروندان افغانستان وگروه های سیاسی نسبت به پیشرفت روند صلح می‌شود.

مرضیه احمدی، عضو دیگر حزب موج تحول افغانستان نیز تداوم گفتگوهای صلح درقطر را بدون برقراری آتش بس یا دستکم کاهش خشونت‌ها بی نتیجه خوانده و تاکید کرد که پیش‌نیاز هر گفتگویی سیاسی برای رسیدن به صلح، آتش‌بس سراسری و تعهد طرف‌های درگیربه پای‌بندی به آن است.

خانم احمدی افزود که تنها با کاهش خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس سراسری، زمینه برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها میان هیأت مذاکره کننده دو طرف روی یک توافق سیاسی مساعد خواهد شد.

به باور این عضو حزب موج تحول، مشخص نشدن آجندای گفتگوها میان هیأت مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان از دیگر عواملی است که مردم افغانستان را نسبت به روند مذاکرات در قطر بی‌باور کرده است. خانم احمدی تاکید کرد که طرف‌های مذاکره کننده باید هرچه زودتر آجندای نشست‌های بین‌الافغانی را مشخص کنند.

در هیمن حال، رییس جمهوری غنی نیز در پیامی ویدیویی که در مجمع سازمان ملل متحد در نیورک پحش شد، با اشاره به مذاکرات جاری صلح در قطر تاکید کرد؛ اولویت نخست ما آتش‌بس در مذاکرات صلح است.

این درحالی است که مذاکرات بین‌الافغانی 12 روز پیش میان هیأت مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان در قطر آغاز شد؛ اما تاکنون دو طرف موفق به نهایی کردن شیوه‌ای پیش‌برد گفتگوهای صلح نشده اند.

گفتگوی صلح بدون آتش‌بس سراسری به نتیجه نمی‌رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد