گفتگوی-طولانی-و-گرایش‌-مردم-به-ایجاد-حکومت-موقت

جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان خواهان تسریع روند گفتگو های بین الافغانی شده و از دو طرف درگیر می‌خواهد که روی تشکیل حکومت موقت و آتش‌بس دایمی متمرکز شوند.

به گزارش افغان نیوز: گل رحمان قاضی، رئیس جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان، امروز سه‌شنبه( 6، عقرب ) در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که کلید صلح زمانی در افغانستان به وجود می‌آید که هردو طرف روی  حکومت موقت و آتش‌بس دایمی موافقت نمایند.

آقای قاضی بیان کرد که صلح منافع ملی، عمومی و تحت مالکیت هر شهروند افغانستان است و این پروسه ملی نباید شخصی شود. زیرا تلاش برای تامین منافع شخصی، افغانستان را به صلح پایدار و وحدت ملی نمی‌رساند.

وی افزود: جنگ در افغانستان یک تجربه ناکام و تلخ بوده و کلید صلح، مذاکرات بین الافغانی میان طرف های درگیر جنگ است که باید این روند تسریع یابد.

رئیس جبهه مشترک تاکید کرد، پروسه صلح نباید به درازا کشیده شود و هیئت گفتگو کننده دو طرف بر سر میکانیزم مشخصی به توافق برسند. در غیر آن نیاز به یک میانجی بی طرف ضرورت است تا نظریات آنها را نزدیک تر بسازد. بنابراین، طولانی شدن این پروسه، زمینه مداخلات کشور های بیرونی را بیشتر فراهم می کند.

وی گفت: «ما از طرف های درگیر جنگ و همچنان ایالات متحده  می‌خواهیم که هرچه زود تر راه بیرون رفت از این بحران را جستجو کنند و بیشتر از این ملت بیچاره افغانستان را بی خانمان نسازند.»

از سوی هم، عبدالسلام عابد، عضو جبهه مشترک ملی گفت: کشور های ذی‌دخل نباید بیشتر از این تماشگر بدبختی مردم افغانستان باشند. باید در راستای روند گفتگو های بین الافغانی تلاش کنند و از تصامیم مشترک افغان ها حمایت نمایند.

وی افزود: علماء، و سایر اقشار جامعه نیز دیگر در برابر ادامه جنگ های خانمانسوز و کشتار افغان ها سکوت نخواهند کرد و اعتراض شان را در هرگوشه و کنار بلند خواهد کرد.

او گفت، در حال حاضر درگیری در 34 ولایت کشور میان نیروهای امنیتی و تحریک طالبان افزایش یافته و دوطرف باید در مورد موضع‌گیری های شان تجدید نظر کنند.

گفتنی است که حملات طالبان در بخش های ولایت هلمند، تخار و سایر ولایت های دیگر تلفات سنگین را بر نیروهای امنیتی وارد کرده و همچنان سبب بیجا شدن هزاران خانواده گردیده است.

گفتگوی طولانی و گرایش‌ مردم به ایجاد حکومت موقت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد