گنجانیدن-آمار-صدها-فورمه-غیر-قانونی-در-جمع-آرای-پاک

یکی از کمیشنران کمیسون مستقل انتخابات مدعی است که صد‌ها فورمه‌ی که صندوق های‌شان «مفقود »می‌باشند؛ در جمع آرای پاک و قانونی قرار داده شده است.

به گزارش افغان نیوز: مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسون مستقل انتخابات در صفحه رسمی فسبوکش نوشته است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری که با تأخیر بیش از دو ماه از میعاد تقویم؛ به اساس فیصله نامه 119 مؤرخ 30 قوس 1398 اعلام گردید، دارای خلاها، نقایص و تخلفات قانونی است که آن نقایص و تخلفات عبارت اند از: گنجانیدن آمار صدها فورمه غیر قانونی، گنجانیدن آمار خارج زمان، گنجانیدن آمار محلات که باید باز شماری می‌شد اما باز شماری نشد و گنجانیدن فورمه های که صندوق هایشان «مفقود »است؛ در جمع آرای پاک و قانونی.

وی نوشته است: از اینکه فیصله نامۀ شماره 119 به مبنای فیصله نامه‌های شماره 104، 105، 109، 114، 115، 116 و 117 ترتیب گردیده است؛ من، به حیث کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، نظریات مخالف خود را به محتوای غیر قانونی مندرجات فیصله نامه‌های فوق با ذکر دلایل تحریر نمودم.

این کمیشنر کمیسون مستقل انتخابات افزوده است که انتخاب کردن و انتخاب شدن حق اساسی شهروندان است که نهادهای انتخاباتی تسهیل کننده این روند می باشند و باید تمام اجراآت این نهادهای انتخاباتی بر بنیاد قوانین نافذ، لوایح و طرزالعمل های مصوب انجام شود.

به باور وی: باید نتایج ابتدائی و نهایی؛ حاصل ماهیت حقوقی و تخنیکی، مبتنی بر اصل امانت داری، شفافیت، بی‌طرفی و استقلالیت کمیسیون‌ها باشد نه فشار های سیاسی داخلی و خارجی.

بنابراین، آقای مولا از کمیسیون محترم شکایات انتخاباتی که در جایگاه محکمۀ نظام انتخاباتی کشور قرار دارد؛ خواست است که با حفظ استقلالیت، بی‌طرفی و رعایت قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل های نافذ؛ در جداسازی آرای پاک از ناپاک اجراآت منصفانه و عادلانه نمایند تا سلامت نظام مبتنی بر آرای پاک مردم تضمین گردد.

این درحالی است که در نخستین روز ثبت شکایت‌های انتخاباتی، بیش از ۵ هزار شکایت در کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان ثبت شدند.

گنجانیدن آمار صدها فورمه غیر قانونی در جمع آرای پاک

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد