گیلانی-فرد-صلح‌جو-بود

سران حکومت وحدت ملی با صدور پیام تسلیت به مناسبت درگذشت پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح گفتند که وی فرد معتدل و صلح‌جو بود.

به گزارش افغان خبر؛  محمد اشرف غنی رئیس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی در پی درگذشت پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح  پیام‌های تسلیت صادر کردند.

محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهور کشور در پیام به مناسبت در گذشت پیر سید احمد گیلانی گفته است: گیلانی در لویه جرگه قانون اساسی افغانستان در 1343 شمسی در زمان محمد ظاهر شاه نقش مهمی داشت.

رئیس جمهور افزوده است؛ سید احمد گیلانی در زمان حمله شوروی به افغانستان یکی از رهبران جهادی بود که به فریضه دینی و وطنی خود عمل کرد.

آقای غنی بیان داشته است: رئیس سابق شورای عالی صلح فردی معتدل بود و پس از شکست شوروی، زندگی صلح آمیزی را در پیش گرفت و برای اتحاد و آبادانی این کشور تلاش کرد.

رئیس‌جمهور در مورد گیلانی افزود؛ وی در سال 1377 برای هماهنگی احزاب سیاسی و جهادی، اجماع و اتحاد صلح آمیزی را ایجاد کرد.

در پیام رئیس جمهور آمده است که گیلانی در کنفرانس بن نیز برای ایجاد نظام ریاست جمهوری در افغانستان نقش مهمی را ایفا کرد.

از سوی دیگر داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز پیر سید احمد گیلانی را فرد صلح‌جو و نقش وی را در همه پروسه های سیاسی مهم خواند و گفت؛ آقای گیلانی در دوره‌های مختلف و سرنوشت ساز این کشور نقش مهم داشته است.

عبدالله نیز ضمن ابراز تسلیت به خانواده وی و مردم افغانستان اظهارداشت: گیلانی یکی از رهبران سرشناس جهاد و از چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی خیراندیش و صلح ‌جوی این کشور بود که با افکار معتدل خود جایگاه ویژه‌ای در میان مردم افغانستان داشت و از اعتبار ویژه‌ای در سیاست و اجتماع این کشور برخوردار بود.

در پیام وی آمده است که فقدان این شخصیت سیاسی با نفوذ ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای افغانستان در شرایط حساس کنونی است.

«پیرسید احمدگیلانی» رئیس شورای عالی صلح شب گذشته در سن  84 سالگی در بیمارستان غازی امان‌الله خان در کابل درگذشت.

گیلانی فرد صلح‌جو بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد