یا-جمهوریت-یا-هیچ-چیز-دیگر

ارگ و شورای امنیت ملی در واکنش به طرح ایجاد حکومت موقت اعلام نموده که برای مردم افغانستان، به غیر از جمهوریت، هیچ نظامی قابل‌قبول نیست.

به گزارش افغان نیوز: دواخانه مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری، امروز سه‌شنبه(۱۴، دلو) در برگه‌ی تویترش نوشته است که برای مردم افغانستان، به غیر از جمهوریت، هیچ نظام دیگری قابل‌قبول نیست.

وی افزوده است: «تصمیم واضح مردم این است که حکومت در روشنایی احکام قانون اساسی تا زمان تعیین‌شده کار کند. این وظیفه‌ی قانونی رییس‌جمهور است که از طریق انتخابات، قدرت را به جانشین خود منتقل کند.»

در همین حال، رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، نیز در برگه‌ی تویترش نوشته است که توافق‌نامه‌ی قطر میان امریکا و طالبان، اساس مطلق برای حل تمام مسایل افغانستان نیست.

به گفته‌ی او، طالبان پیش از اظهارنظر در باره‌ی میکانیزم نظام، مسئول خون‌ریزی مردم افغانستان اند. 

آقای اندر گفته است که بحث در باره‌ی چارچوب نظام، پیش از وقت است و در حال حاضر، مردم منتظر خاموش شدن آتش داغ جنگ استند.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان، گفته است که پیش‌نویس حکومت موقت را به دست آورده و از آن استقبال می‌کند؛ اما این پیش‌نویس باید جامع‌تر شود.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری نیز، پیش‌نویس «راه صلح و حکومت مشارکتی» را مسیر ابلیس خوانده و گفته است که این پیش‌نویس، زون جنوب و شرق افغانستان را حیاط خلوت پاکستان می‌سازد، زون شمال را به منازعه‌ی قومی سوق می‌دهد و نقش کابل را تضعیف می‌کند.

این درحالی است که عباس ستانکزی، معاون هیئت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان که چند روز پیش در راس هیئتی به روسیه رفته بود، گفته که حکومت فعلی به رهبری محمداشرف غنی، مانع اصلی برای برقرای صلح در افغانستان است. به گفته‌ی او، اگر رییس‌جمهور غنی از قدرت کنار برود، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد.

یا جمهوریت یا هیچ چیز دیگر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد