یوناما-مسدود-ماندن-مکاتب-دخترانه-شرم‌آور-است

معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را «شرم‌آور، غم‌انگیز و قابل اجتناب خواند».

به گزارش افغان نیوز؛ مارکوس پوتزل، سرپرست  معاونت سازمان ملل متحد «یوناما» امروز (یک‌شنبه، ۲۷ سنبله) در بیانیه‌ای گفته است که حذف مداوم دختران از آموزش هیچ توجیه معتبری ندارد و شبیه آن در هیچ جای جهان نیست.

در بیانیه آمده است: «محرومیت از آموزش ناقض اساسی‌ترین حقوق دختران و زنان است. این خطر به حاشیه راندن، خشونت، استثمار و سوءاستفاده از دختران را افزایش می‌دهد و بخشی از طیف گسترده‌تری از سیاست‌های تبعیض‌آمیز است که زنان و دختران را از زمان قدرت‌گیری طالبان هدف قرار می‌دهد».

به نقل از بیانیه پوتزل تأکید کرده که تخمین زده می‌شود، در طول یک سال گذشته بیش از یک میلیون دختر از حضور در مکاتب منع شده‌اند.

در بیانیه سرپرست یوناما آمده است که امارت اسلامی به وعده‌های مختلف خود مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه عمل نکرده‌اند.

یوناما با ابراز نگرانی از ادامه این سیاست، بار دیگر از امارت اسلامی خواسته است تا از اقدامات محدودکننده در برابر زنان و دختران دست بردارند.

به گفته یوناما، محرومیت دختران از آموزش سبب افزایش ناامنی، فقر و بحران‌های دیگر می‌شود.

مارکوس پوتزل تأکید کرده که مسوولیت ایجاد شرایط مساعد برای مردم بر دوش حاکمان کابل است و جامعه بین‌المللی همچنان آماده حمایت از دولتی است که نماینده همه مردمش باشد و به حقوق آنان احترام بگذارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت یک‌ساله‌گی مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم گفته است که یک سال دانش و فرصت ازدست‌رفته هرگز جبران شدنی نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد در توییتی گفته است: «طالبان باید دختران را به مکتب‌ها باز گردانند».

به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، دختران به مکتب تعلق دارند.

یوناما: مسدود ماندن مکاتب دخترانه شرم‌آور است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد