یوناما-مقام‌های-ا-ا-در-قبال-مردم-مسوولیت-دارند

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به مناسبت دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر اعلام کرده که با وجود تامین امنیت و «کاهش خشونت‌های مسلحانه پس از آگست ۲۰۲۱» وضعیت حقوق بشری در افغانستان همچنان وخیم است.

به گزارش افغان نیوز؛ یوناما امروز (یک‌شنبه، 19 قوس) با نشر اعلامیه‌ای از مقام‌های ا.ا خواسته تا به مناسب روز جهانی حقوق بشر، تعهدات حقوق‌بشری را به عنوان سنگ بنای آینده‌ای باثبات، صلح‌آمیز و مرفه برای افغانستان پذیرفته و از آن پشتیبانی کنند.

در اعلامیه یوناما آمده است: «علاوه بر محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران، یوناما به مستندسازی مصادیق قتل غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، تنبیه بدنی، دستگیری و بازداشت خودسرانه و سایر موارد نقض حقوق زندانیان ادامه می‌دهد».

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان تصریح کرده است: افرادی ‌که در دفاع از حقوق بشر به ‌ویژه در مورد حقوق زنان و دختران صحبت می‌کنند، با بازداشت خودسرانه، تهدید و سانسور از سوی حکومت مواجه می‌شوند.

در این اعلامیه فیونا فریزر، نماینده‌ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته است: «درحالی‌که روز حقوق بشر را گرامی می‌داریم، به مدافعان حقوق بشر افغان که بسیاری از آنان بهای سنگینی را برای حفاظت از اصول اساسی اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر، عدالت و آزادی می‌پردازند، ادای احترام و همراه شان ابراز همبستگی می‌کنیم».

رزا اوتونبایوا، رییس یوناما گفته است که مقام‌های حکومت سرپرست مسوولیت گسترده‌تری در قبال مردم افغانستان برای ترویج و پشتیبانی از حقوق‌بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران دارند. او گفته است که حقوق بشر باید حفظ شود تا رفاه، انسجام و ثبات آینده افغانستان تضمین شود.

یوناما: مقام‌های ا.ا در قبال مردم مسوولیت دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد