یوناما-ناظرین-افغان-پاسبانان-روند-انتخابات-هستند

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان تاکید داشت؛ تمام ناظرین زمانی که در مراکز رای‌دهی حضور می‌یابند باید قوانین و مقررات را مراعات کنند؛ زیرا ناظرین افغان پاسبانان روند انتخابات هستند.

به گزارش افغان نیوز: تدامیچی یاماماتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در دیدار با ناظرین داخلی در کابل، گفته است: “پوشش گسترده و آگاهانه توسط ناظران بی‌طرف افغان و نمایندگان نامزدان در بیش از ۵۰۰۰ مرکز رای دهی بسیار مهم است.”

وی تاکید کرده است که حضور ناظرین داخلی نشان دهنده یکی از موثرترین ابزارها برای شناسایی و جلوگیری از تقلب می باشد.

بیش از ۲۵۰ هزار ناظر داخلی، نمایندگان احزاب سیاسی و نامزدان برای بررسی انتخابات ۲۸ میزان مجوز رسمی دریافت کرده‌اند.

نماینده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است:”در میان این ناظرین به شمول نمایندگان احزاب و نامزدان، چندین هزار ناظر زن هم حضور دارند. تمام ناظرین و نمایندگان باید در رابطه به رای‌دهی و پروسه شمارش آراء آموزش دیده باشند و زمانی که در مراکز رای‌دهی حضور می‌یابند باید تمام قوانین و مقررات را مراعات کنند.”

آقای تدامچی یاماموتو گفته است:”ناظرین افغان پاسبانان روند انتخابات هستند، در حالی که نامزدان مسئولیت اصلی جلوگیری از تقلب را با آموزش دادن به حامیان خود انجام می‌دهند تا با استفاده از نام آن‌ها متوصل به تقلب نشوند.”

تدامیچی یاماماتو افزوده است که نقش بارز ناظرین داخلی نشان می‌دهد که این یک پروسه انتخاباتی تحت مالکیت افغان‌ها است و افغان‌ها به عنوان داوران نتایج نهایی عمل می‌کنند.

او گفته است که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ افغانستان هیچ ناظر بین‌المللی در مراکز رای‌دهی به کار گماشته نشده است.

آقای یاماماتو تاکید کرده است:”سازمان ملل متحد ماموریت دارد تا مقام‌های افغان را در زمینه های تخنیکی روند انتخابات حمایت نماید. سازمان ملل متحد در افغانستان در انتخابات پارلمانی ۲۰ اکتوبر هیچ ماموریت نظارتی یا مشاهدتی ندارد.”

این درحالی است که در انتخابات پارلمانی پیش رو که قرار است تا چهار روز بعد برگزار گردد؛ بیش از ۲۵۰۰ نامزد برای احراز ۲۵۰ کرسی در مجلس نمایندگان با هم به رقابت می‌پردازند.

یوناما: ناظرین افغان پاسبانان روند انتخابات هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد