۱۴-خبرنگار-افغان-در-سال-جاری-به-قتل-رسیده‌اند

فدارسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان با اشاره به قتل ۱۴ خبرنگار می‌‌گوید که بیش از ۴۰ درصد خبرنگاران کشور مصونیت جانی ندارند.

به گزارش آژانس افغان نیوز؛ میر علی اضغر اکبرزاده، عضو فدراسیون نهاد‌های خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان، امروز( پنج‌شنبه، ۲۶ حوت) به مناسبت روز ملی خبرنگاران با نشر گزارش یک‌ساله‌ای این نهاد گفت که در سال جاری به دلیل تحولات سیاسی و نظامی 67 درصد کارمندان رسانه‌ی از کار بیکار شده اند. 

اکبرزاده افزود؛ یافته‌های این گزارش که در آن ۲ هزار خبرنگار در سراسر کشور شرکت کرده نشان می‌دهد؛ خبرنگاران با سه نگرانی عمده (عدم مصونیت جانی، مشکلات مالی و عدم مصونیت شغلی) مواجه‌اند. 

او گفت که از میان دو هزار خبرنگار در ۳۴ ولایت کشور 41 درصد آن مصوونیت جانی،  30 درصد مشکلات مالی و 20 درصد هم عدم مصونیت شغلی را مطرح کرده اند. 

براساس یافته‌های این نهاد، در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان 14 خبرنگار به قتل رسیده و 80 مورد خشونت نیز علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است. همچنان حضور زنان خبرنگار نیز در رسانه‌ها به 8 درصد کاهش یافته است. 

آقای اکبر زاده گفت؛ پیش از سقوط جمهوریت 84 رسانه‌ای انلاین، 132 رسانه‎‌ای تصویری، 293 رسانه‌‌ای صوتی و 114 رسانه چاپی فعال بودند اما؛ پس از سقوط  جمهوریت رسانه‌های انلاین فعال به 43، رسانه‌ تصویری به 81، صوتی به 161 و چاپی فعال به 20 رسانه‌ای فعال کاهش یافته اند. 

این عضو فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان افزود: قبل از سقوط جمهوریت 4 هزار و 90 کارمند رسانه‌ی داشتیم که از این شمار 2 هزار و 735 تن شغل خویش را از دست داده اند.

آقای اکبرزاده درباره استقلالیت‌ نشراتی رسانه‌ها نیز گفت؛ یافته‌های گزارش این نهاد نشان می‌دهند که 71 درصد خبرنگاران در زمان امارت اسلامی طالبان استقلالیت نشراتی ندارند و 24 درصد از دو هزار خبرنگار گفته اند که استقلالیت دارند و 5 درصد دیگر هم گفته که اصلا آزاد نیستند.

در این گزارش 44 درصد خبرنگاران از میان دو هزار تن گفته اند که سانسور پیش از نشر بر آنان اعمال می‌شود،  46 درصد نیز سانسور پیش از نشر خبر و گزارش را تایید کرده و تنها 7 درصد گفته‌اند که سانسور وجود ندارد.

آقای اکبرزاده از مقامات امارت اسلامی خواست که زمینه گردش اطلاعات را فراهم کرده و قوانین را تطبیق کنند. هرچند مقام‌های امارت اسلامی نافذ بودن قانون حق دسترسی به اطلاعات را اعلام کرده اما؛ گام عملی برای تطبیق آن بر نداشته اند. 

احمد حنایش، خبرنگار نیز آزادی بیان را یکی از دست‌آورد های بزرگ مردم افغانستان خوانده گفت که در شرایط کنونی این ارزش با مخاطره رو برو است. او از امارت اسلامی طالبان خواست که به مشکلات خبرنگاران مرکزی و ولایتی رسیدگی کرده و از آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها حمایت کند.

فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان در حالی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران ابراز نگرانی می‌کند که روز گذشته مسوولان انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان و مرکز خبرنگاران افغانستان نیز از دو برابر شدن خشونت علیه خبرنگاران در هفت ماه حاکمیت امارت اسلامی طالبان خبر داده بودند.

۱۴ خبرنگار افغان در سال جاری به قتل رسیده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد