۷۰-درصد-مردم-افغانستان-طرف‌دار-نظام-جمهوری‌اند

نظرسنجی انستیتوت مطالعات جنگ و صلح که هفته‌ی قبل منتشر شد، نشان‌دهنده‌ی آن است که نزدیک به ۷۰ درصد مردم افغانستان طرف‌دار نظام جمهوری‌اند.

به گزارش افغان نیوز: این نظرسنجی نشان‌دهنده‌ی آن است که مردم با هیچ نوع دیگری از نظام سیاسی موافق نیستند. این نظرسنجی یافته‌های پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های قبلی را تایید میکند که اکثریت مردم خواستار نظام جمهوری برای کشورشان شده بودند. در گذشته نظام‌های سیاسی یکی پی دیگر در کشور روی کار می‌آمد، ‌اما مردم عام در آن نقش جدی نداشتند.

در این نظرسنجی که از سوی انستیتوت مطالعات جنگ و صلح امریکا صورت گرفته، ۵۰۳۸ نفر از ۳۴ ولایت افغانستان شرکت کرده اند. نظرسنجی بین ۲۳ نومبر و ۲۰ دسمبر ۲۰۱۹ و میزان خطای احتمالی آن ۵  درصد عنوان شده است.

براساس نتایج بدست آمده، ۴۶ درصد مردم افغانستان می‌خواهند که پس از توافق صلح با طالبان، نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند. همچنین ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان، گفته اند که راه حل سیاسی یگانه گزینه پایان جنگ در افغانستان است.

۵۷ درصد افرادی که با آنان مصاحبه شده، می‌خواهند که گروه طالبان جنگجویان خارجی‌شان را اخراج کنند. در حالی که متباقی گفته اند که به این جنگجویان باید اجازه داده شود که در کشور باقی بمانند. گفته می‌شود که شمار زیادی از این جنگجویان خارجی با شبکه القاعده و سایر سازمان‌های تروریستی پیوند دارند.

افغان ها در مورد گزینش خلیل‌زاد نظرات متفاوت دارند. ۴۱ درصد طرفدار این گزینش اند، ۳۹ درصد مخالف و ۲۰ درصد دیگر نظر نداده اند.

این درحالی است که واشنگتن از سپتمبر ۲۰۱۸ به این طرف با گماشتن زلمی خلیل زاد به عنوان نماینده این کشور در امور صلح افغانستان، گفتگوهای مستقیم را با طالبان در قطر آغاز کرده است تا راهی برای پایان طولانی ترین جنگ امریکا و خروج نیروهایش از افغانستان پیدا شود.  

۷۰ درصد مردم افغانستان طرف‌دار نظام جمهوری‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد