۸۰-درصد-زنان-افغان-از-عرصه-رسانه‌ها-حذف-شده‌اند

نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان با انتقاد از بی‌توجهی حکومت طالبان می‌گویند که در شش ماه گذشته نزدیک به ۲ هزار خبرنگار زن در کشور بیکار شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ فرهاد بهروز، معاون انجمن ژورنالیستان افغانستان، امروز( سه‌شنبه، ۱۷ حوت) در مراسم تجلیل از هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان گفت که ۸۰ درصد خبرنگاران و کارمندان زن رسانه‌ها بیکار شده‌اند. 

آقای بهروز افزود که با مسدود شدن ۲۲۴ رسانه در کشور در شش ماه گذشه،  ۲ هزار ۳۹۸ خبرنگار شغل‌شان را از دست داده‌اند که از این میان ۱ هزار ۹۷۰ تن آنان خبرانگاران زن هستند. 

معاون انجمن ژورنالیستان افغانستان خواستار حقوق زنان در کشور به ویژه زنان خبرنگار شده و گفت که امارت اسلامی باید زمینه دسترسی آسان به اطلاعات و کار را برای خبرنگاران زن فراهم نماید. 

حفیظ الله بارکزی؛ عضو هیات رهبری شورای ژورنالستان افغانستان در این مراسم گفت که زنان در تاریخ جهان برای به دست آوردن حقوق شان مقاومت‌ها و اعتراضات  بزرگی را به راه انداخته تا به حقوق حقه‌ای شان رسیدند. زنان افغانستان نیز برای دست‌یابی به حقوق‌ نخستین‌شان در بیست سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. 

بارکزی افزود که نهادهای حامی خبرنگاران در حال حاضر تلاش دارند برای جامعه خبرنگاری به ویژه زنان خبرنگار زمینه حمایت‌های اقتصادی جامعه جهانی را فراهم نماید تا تلاش‌های بیست ساله از بین نرود. 

ناهید بشر دوست، شاعر و خبرنگار ۵۲ درصد جمعیت افغانستان را زنان تشکیل می‌دهد و اگر امارت اسلامی به حقوق زنان توجه نکند، نصف پیکر جامعه فلج خواهد شد. 

او افزود؛ زنان افغان که در خارج زمینه تحصیل برای‌شان مهیا بوده بهترین رتبه‌های علمی در رشته های مختلف کسب کرده و اگر برای زنان افغانستان در داخل کشور نیز زمینه فراهم شود، می‌تواتد به بهترین رتبه‌های علمی دست‌یابند و افراد متخصص برای خدمت به مردم شوند. 

رمزیه سعیدی، فعال جامعه مدنی نیز گفت که زنان در شش ماه گذشته برای حقوق شان صدای اعتراض بلند کردند اما از سوی امارت اسلامی بازداشت و سرکوب شدند. 

سعیدی گفت که زنان معترض بازداشت شده از سوی امارت اسلامی  بهترین الگوی برای زنان افغانستان است. آنان صدای عدالت و شهامت در زمینه تامین حقوق زنان در کشور هستند. 

این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی از جلمه دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان به مناسبت هشتم مارچ از نقض حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. 

این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرده است که باید اقدام جسورانه برای جلوگیری از نقض حقوق زنان روی دست گرفته شود. زیرا از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ به این سو محدودیت‌های گسترده و فاحشی بر حقوق زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع و اعمال شده است. 

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما به مناسبت روز جهانی زن از وضعیت زنان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است، آنچه بر زنان افغانستان می‌گذرد، فاجعه‌بار است. 

اما؛ وزارت امور خارجه امارت اسلامی طالبان به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی زن اعلام کرده است که به مشکلات زنان رسیدگی خواهد شد. 

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است که مطابق به رهنمودهای اسلامی و عنعنات پذیرفته شده مردم افغانستان، برای زنان زمینه زنده‌گی امن و مفید فراهم خواهد شد.

۸۰ درصد زنان افغان از عرصه رسانه‌ها حذف شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد