‌سهمیه‌بندی-کانکور؛-نقض-ماده-۲۲-قانون-اساسی

رئیس تیم انتخاباتی” عدالت و امنیت” می‌گوید که “سهمیه‌بندی در پروسه کانکور نقض ماده ۲۲ قانون اساسی است و نتیجه آن پایین آمدن کیفیت آموزشی و خدمات دولتی خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز: رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس تیم انتخاباتی” عدالت و امنیت” با نشر اعلامیه گفته است که “سهمیه‌بندی در پروسه کانکور نقض ماده ۲۲ قانون اساسی است که همانا هرگونه تبعیض و امتیاز بین اتباع افغانستان را ممنوع ساخته است. علاوه بر این، مانع جذب جوانان لایق‌تر در نهادهای علمی و نظامی کشور می‌شود. این روند در برخی از کشورهای همسایه نیز تطبیق شده اما نتایج منفی زیاد به بار آورده است.”

رحمت الله نبیل می‌گوید، سهمیه بندی کانکور سبب پایین آمدن سطح دانش در نهادهای آموزشی و نزد دانشجویان می‌شود و بر ارائه خدمات دولتی نیز تاثیر منفی می‌گذارد. باید در بخش نظامی نخبه‌ترین جوانان از هر قوم براساس شایستگی شامل شوند.

همچنان گفته شده، تیم انتخاباتی” عدالت وامنیت” عدالت اجتماعی را زیربنای تامین امنیت می‌داند و فراهم ساختن امکانات را برای جوانان مناطق ناامن و آماده‌سازی آنان را برای رقابت در سطح ملی حمایت می‌کند و برابری فرصت‌ها را در تامین عدالت اجتماعی اصل مهم می‌داند.

این درحالی است که مطابق نتیجه امتحان کانکور دانشگاه نظامی مارشال فهیم، عصمت الله از ولایت ارزگان با گرفتن ۳۱۲ امتیاز به دلیل سهمیه بندی در نتیجه کانکور ناکام شناخته شده و دانشجوی دیگر به نام عیسی خان به دلیل نسبت قومی با گرفتن ۱۴۵ امتیاز کامیاب اعلام شده است.

اما پس واکنش های تند جوانان نسبت به اعلام این نتایج، رییس جمهور غنی عصمت‌الله علی‌زاده را که با اخذ نتیجه عالی اش در امتحان کانکورِ پوهنتون ملی دفاعی مارشال محمدقسیم فهیم نتوانست راه یابد، کامیاب اعلام نمود.

‌سهمیه‌بندی کانکور؛ نقض ماده ۲۲ قانون اساسی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد