‏فطرت-پاکستان-از-امنیت-شهروندان-خود-عاجز-مانده-است

رییس ستاد ارتش وزارت دفاع ا.ا می‌گوید که سخنان اخیر عاصم منیر توهین به مردم افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز؛ عنایت‌الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع ا.ا در ایکس از قول فصیح‌الدین فطرت نوشته که پاکستان تقصیر و کوتاهی‌اش را به دوش دیگران می‌اندازد.

رییس ستاد ارتش وزارت ا.ا در بیانیه‌ای اظهارات اخیر جنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان درباره‌ی افغانستان را «توهین‌آمیز» و ناشی از «درماندگی» مقام‌های پاکستانی خوانده است.

او از مردم پاکستان خواسته تا در برابر همچو ابراز "نظرهای مغرضانه دولت‌مردان شان" که باعث ایجاد نفرت بین دو کشور همسایه و مسلمان می‌شود، واکنش نشان دهند.

فطرت گفته است رییس ارتش پاکستان امنیت یک شهروند کشورش را مهم‌تر از امنیت و جان تمام مردم افغانستان می‌داند و این به‌گفته‌ی او:«در واقع توهین به ارزش‌های یک ملت مسلمان است».

آقای فطرت در عین حال افزوده است که مقام‌های پاکستانی از تأمین امنیت شهروندان خود عاجز مانده و تقصیر کوتاهی شان را به دوش دیگران می‌اندازد.

واکنش‌های مقام‌های ا.ا و حکومت پشین افغانستان در حالی مطرح می‌شود که رییس ستاد ارتش پاکستان این اظهارات را  در میان دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشوربیان کرده و گفته است که وقتی صحبت از امنیت پاکستانی‌ها شود، رعایت هیچ کس را نخواهد کرد.

او افزوده است زندگی برای شهروندان پاکستان مهتر از کسانی است که در امنیت پاکستان اخلال وارد می‌کند.

منیر درجریان سخنرانی‌اش از حکومت افغانستان و هند نام برده و هشدار داده می‌گوید: «به پاکستان نگاه نکنید، ما حاضریم همه چیز را قربانی کنیم».

رییس ستاد ارتش پاکستان گفته است: «پاکستان به‌مدت ۵۰ سال غذای پنج میلیون تبعه افغان را تأمین کرده است، اما وقتی نوبت به فرزندان ما برسد، کسانی را که به آنها حمله می‌کنند تعقیب خواهیم کرد».

او‌ همچنان گفته است که وقتی صحبت از امنیت و امنیت تک تک پاکستانی‌ها می‌شود، کل افغانستان را می‌توان «لعنت» کرد.

به تازگی اخباری منتشر شده است که 17 حمله کننده انتحاری در چهار شهر مهم پاکستان داخل شده فرماندهی امنیه پاکستان به نیرو‌های این کشور دستور آماده باش داده است.

این در حالی است که چندی قبل مرکز مطالعات صلح پاکستان گزارش داد که حملات مسلحانه در سال ٢٠٢٣ در این کشور ١٧ درصد افزایش یافته است.

پاکستان همواره حکومت سرپرست در افغانستان را در حمایت از گروه تی‌تی‌پی متهم کرده اما؛ مقام‌های ا.ا گفته‌های پاکستان در این زمینه را بی‌اساس دانسته و می‌گویند که از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نخواهد شد.

با این حال چندی قبل مولوی فضل‌الرحمن  به دعوت رسمی ا.ا به افغانستان سفر کرده و در مورد روابط افغانستان و پاکستان با مقام‌های ا.ا گفتگو کرده است.

 روابط افغانستان و پاکستان بعد از تغییر نظام سیاسی در این کشور به تیرگی کشانیده شده است که منجر به درگیری های مرزی و چندین بار مسدود شدن گذرگاه تورخم شده است.

در واکنش به سخنان جنرال پاکستانی شماری از مقام‌های پشین افغانستان این گونه سخنان را تحریک‌آمیز خوانده

 حنیف اتمر اظهارات ریيس ارتش پاکستان را که گفته زندگی یک پاکستانی، از کل افغانستان مهم‌تر است، «اوج نابخردی» توصیف کرد. رحمت‌الله نبیل هم گفت پاکستان «دشمن تاریخی» افغانستان است و سخنان عاصم منیر نمایانگر سیاست بلندمدت اسلام‌آباد در قبال این کشور است.

 

 

‏فطرت: پاکستان از امنیت شهروندان خود عاجز مانده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد