-اسد،-مصادف-به-صدمین-سال‌روز-استقلال-افغانستان

یک قرن پیش، مردم آزادی‌خواه و مبارز افغانستان به رهبری شاه امان الله خان و دیگر رهبران آزادی‌خواه کشور در برابر تجاوز و مداخله بریتانیای وقت ایستادند تا استقلال کشور با به دست بیاورند.

به گزارش افغان نیوز: ملت افغانستان  سه بار جنگ های  شدیدی را با انگلیس ها انجام دادند، اولین جنگ افغان _ انگلیس در بین  سالهای  1839 _ 1842  بود که این جنگ توسط غازی محمد اکبرخان به نفع افغانها به پیروزی رسید و قشون امپراتوری همان وقت انگلیس شکست خورد.

جنگ دوم افغان انگلیس در بین سال های 1878 – 1880 میلادی رخ داد که آنهم به نفع افغان ها تمام شد.

و جنگ سوم افغان – انگلیس هم در ششم ماه می سال 1919 آغاز و در ماه اگیست این سال پایان یافت که منتج به استرداد استقلال افغانستان شد.

در 28 اسد سال 1298  که مصادف است با 19 اگست سال 1919 میلادی انگلیس ها مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شدند.

در اعلامیه ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی که امروز دو شنبه(28، اسد) منتشر شده، آمده است که این روز پُر افتخار و تاریخی را به منظور ارج‌گذاری و پاسداشت از مبارزات آزادی‌طلبی و عدالت‌خواهی مردم افغانستان و شهدای راه آزادی در دوره‌های مختلف به ویژه دوران جهاد و مقاومت گرامی‌ می‌داریم.

اعلامیه افزوده است که فرزندان این مرز و بوم، امروز نیز در سنگرهای نبرد با تروریزم برای آزادی و پاسداری از نوامیس ملی می‌رزمند و قربانی می‌دهند. مردم افغانستان ثابت کرده‌اند که از جان و مال‌شان می‌گذرند، اما اسارت، ظلم و تسلیمی را نمی‌پذیرند و اجازه نمی‌دهند بیگانگان برای آن‌ها تعیین تکلیف نمایند. مبارزات سراسری و فداکارانه مردم ما در دوران جهاد، مقاومت ملی و جنگ در برابر دهشت‌افگنی مصداق بارز این ادعی در دهه‌هاهی پسین مبارزات رهای بخش مردم ما می‌باشد.

آقای عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در این اعلامیه افزوده است که آزادی و استقلال افغانستان، محصول جان‌بازی، ایثار و فداکاری نیاکان سربلند و با افتخار ما از گوشه‌گوشۀ این مرز و بوم است. هرگونه مصادره، بهره‌برداری گروهی و انتخاباتی از روزهای ملی به‌ویژه سالروز استقلال کشور، کاری نکوهیدنی و مردود است.

در اعلامیه ریاست اجراییه تصریح شده است که ما از تلاش‌های صلح به منظور دست‌یافتن به اهداف استقلال و مبارزات رهای بخش مردم حمایت و پشتیبانی می‌نماییم و از تلاش‌های کشورهای دوست در این زمینه به ویژه ایالات متحده استقبال می‌نماییم. در عین زمان به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که صلح به معنای معامله به دستاوردها و ارزش‌های مردم‌سالار ی نیست و ما از اصول و ارزش‌های ملی در جریان مذاکرات برای دست‌یافتن به صلح با قاطعیت پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

در همین حال، گروه طالبان به مناسب صدمین سالروز استقلال افغانستان اعلام نموده که مردم مجاهد به فتوای علمای کرام در ظرف هشتاد سال، سه بار اشغالگران بریتانیایی را به شکست مواجه کردند. اکنون جهاد علیه اشغالگران امریکایی را امارت اسلامی رهبری می کند.

سخنگوی گروه طالبان روز گذشته به خبرنگار افغان نیوز نیز گفته بود که افغانستان در حال حاضر استقلال و آزادی ندارد، زیرا تحت اشغال کشور های خارجی قرار دارد، بنابراین دولت کابل حق تبریک گفتن چنین روزی را ندارد.

از سوی هم، ارگ ریاست جمهوری در تازه ترین اعلامیه اش در پیوند به حمله انتحاری بر یک مراسم عروسی در کابل اعلام نموده است که طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامی در کشور بوده و مردم ما هرگز جنایات این گروه اجنبی را فراموش نمی کنند.

28 اسد، مصادف به صدمین سال‌روز استقلال افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد