-کشور-جهان-در-مصرف-بودجه-شان-مشکل-دارند-پول-بدون-اصلاحات-مصرف-نمیشود

رئیس جمهورغنی در دیدار با اعضای مجلس نمایندگان گفت که در کنار افغانستان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در مصرف بودجه شان مشکل دارند و باید اصلاحات به وجود آید تا در بخش های انکشافی پول دولت به مصرف برسد.

به گزارش افغان خبر: محمداشرف غنی رئیس‌جمهور کشور، به سلسلۀ نشست‌های مشورتی، شب گذشته با هیئت اداری و اعضای مجلس نمایندگان در ارگ دیدار کرد.

در این دیدار که داکترعبدالله عبدالله رئیس‌اجرائیه، شماری از اعضای کابینه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، داکتر محمداکرم خپلواک نمایندۀ خاص رئیس‌جمهور در امور سیاسی و شماری از مقامات بلند پایۀ حکومت نیز حضور داشتند، رئیس‌جمهور از حمایت‌های شورای ملی از برنامه‌ها و دستاوردهای حکومت به‌ویژه در کنفرانس‌های وارسا و بروکسل و نیز پیوستن افغانستان در سازمان تجارت جهانی، تشکری کرد.

رئیس جمهور گفت که کشور انتقال چندبعدی امنیتی، اقتصادی و سیاسی را در سال قبل سپری کرده و دستاوردهای ما از برکت نیروهای امنیتی ودفاعی کشور رقم خورده است.

او گفت که جنگ اکنون بالای ما تحمیل شده و در ۴۰ روز گذشته شدیدترین حملات دشمنان از سوی قوای امنیتی ودفاعی ما دفع گردیده است.

رئیس‌جمهور کشور با اشاره به اهمیت گفتمان ملی خطاب به اعضای ولسی جرگه گفت، گفتمان در خصوص بودجه از اقدامات بزرگ  شورای ملی است و ملت پیرامون موضوعات مهم کشور ضرورت به گفتمان‌های ملی دارد.

او گفت که سال‌های قبل گفتمان‌های ملی وجود نداشت، اما اکنون ما از طریق این نشست‌ها به نظریات و مشوره‌های شما با دقت گوش می‌دهیم.

رئیس‌جمهورغنی گفت که مشکل عمدۀ مصرف بودجه در زمان مصرف آن می‌باشد، حداقل صد کشور دنیا در مصرف بودجه مشکلات دارند که از این مجموع در حدود ده الی ۲۰ کشور مشکل بودجه شانرا حل کردند.

او افزود که باید بودجه محوری، وسیلۀ دیدگاه و تحرک اقتصادی باشد و مصرف شفاف بودجه بحث سرتاسری می‌خواهد.

رئیس‌جمهور مشکل دیگر را در عدم مصرف‌ بودجه، وابستگی در بودجه غیراختیاری عنوان کرد که در این زمینه مصرف بودجه نیز محدودیت‌ داشته‌است.

محمداشرف غنی گفت که پول بدون اصلاحات به مصرف نمی‌رسید و این تعهد ما برای شما، مردم و جامعۀ‌جهانی می‌باشد. او گفت که آواز رسای تان برای آوردن اصلاحات یک ضرورت جدی است و می‌تواند حکومت را کمک ‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد که در ۱۴ سال گذشته تحلیل موانع و ساختاری به‌گونۀ درست آن انجام نگردیده، در قسمت پروژه‌ها حاکمیت درست نبود و  قراردادی‌ها خودسر عمل می‌کردند.

رئیس‌جمهور بر تفکیک بنیادی مشکلات تأکید ورزیده گفت، باید از طریق بررسی ظرفیت‌های ادارات، مشکلات بنیادی تشخیص و راه‌های حل به آن جستجو گردد.

او افزود که اگر وزارت‌ها ساختار واضح نداشته باشند، وزرا درست کار کرده نمی‌توانند و باید صلاحیت‌ها و مسوولیت‌ها دقیق ازهم تفکیک شوند.

رئیس‌جمهورغنی گفت، تداخل وظیفوی میان وزارت‌خانه‌ها وجود دارد، وظایف معین‌ها واضح نیست که در همکاری با شورای ملی این بحث واضح گردد و به آن نقطۀ پایان گذاشته شود. 

او، بر تحکیم همکاری بین‌الوزارتی تأکید کرده گفت، کار مختص به یک وزارت به‌پیش نمی‌رود و ضرورت است تا تمرکز روی برنامه‌های بزرگ ملی صورت گیرد.

رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که قبلا پروسۀ استخدام در وزارت‌ها پیچیدگی داشت و کاغذپرانی فراوان در این روند موجود بود، که اکنون با تطبیق پروسۀ سی‌بی‌آر در شماری از وزرات‌ها این پیچیدگی تا حدودی حل شده‌است.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی مشکلات در تطبیق پروژه‌ها را مطرح کرده افزود که قبلاَ قراردادی‌ها برای عملی ساختن پروژه‌ها به تعهدات شان درست عمل نکرده‌اند و یک قرارداد به وسیلۀ قراردادی اول به دیگری واگذار می‌شد. او گفت که با مدیریت تدارکات‌عامه، اکنون پروژه‌ها به‌گونۀ شفاف آن عملی می‌شود.

 رئیس جمهور افزود که تدارکات ملی در سطح ملی پیشرفت‌های خوبی داشته، اما هنوز در شماری از واحدهای بودجوی مشکلات وجود دارد که باید اصلاحات در این ادارات به وجود آید.

رئیس جمهور گفت، در سال گذشته خلاف توقع عواید ملی ما ۲۲٪ افزایش داشت، در سال جاری قبل از اینکه سال مالی ختم شود، اهداف تعیین‌شده برآورده گردیده‌است و در سال آینده افغانستان چهار فیصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد که در سال های گذشته دیدگاه خودکفایی وجود نداشت و این دیدگاه از جانب حکومت وحدت ملی در کنفرانس لندن به جامعه جهانی ارائه گردید که اکثر تعهدات آن اجرا شده است. او تأکید کرد که باید کشور روی پا بیاستد و افغانستان از لحاظ اقتصاد به خودکفایی لازم برسد.

رئیس‌جمهور افزود که بالای پروژه‌های بزرگ ملی توجه خاص صورت گرفته، شماری از این پروژه‌ها مانند بند کجکی و بند سلما به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم تحت کار است.

او گفت که ۱,۲ میلیارد دالر از سوی سکتور خصوصی در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری صورت گرفته که از اهمیت خاص برخوردار می‌باشد.

 رئیس‌جمهورغنی بر حسابدهی شفاف تأکید ورزیده گفت که مردم و جامعه جهانی خواهان حسابدهی شفاف می‌باشند و ما در این زمینه باید پاسخگو باشیم.

 غنی از اعضای مجلس نمایندگان خواست تا همه اعضای کابینه را تحت فشار قرار دهند، و بررسی‌ها را با وی و رئیس اجرائیه شریک سازند. او گفت: ما مشوره‌های شما را لازم داریم و ملت نیز خواهان تحرک بیشتر می‌باشد.

رئیس جمهور غنی اظهار داشت که ملت خواهان انکشاف متوازن، تأمین عدالت اجتماعی و تحرک اقتصادی می‌باشد.

او بر توجه بالای اقشار آسیب‌پذیر نیز تأکید کرده، گفت که باید به مهاجرین برگشت‌کننده، بیجاشده‌گان، معلولین و معیوبین و نیز کوچی‌ها توجه جدی صورت گیرد.

وابستگی مصرف بودجه به امنیت

در این نشست، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه طی سخنانی، از شورای ملی تشکری کرد که قدم‌به‌قدم در خصوص مسایل عمده در کنار حکومت می‌باشند. او مشکل در مصرف بودجه را وابسته به امنیت دانسته گفت، اگر امنیت سرتاسری وجود داشته‌باشد، پروژه‌ها نیز سرتاسری تطبیق می‌گردد.

رئیس‌اجرائیه همچنان گفت که مصرف‌نشدن بودجۀ غیراختیاری که به دونرها برمی‌گردد و طولانی‌بودن روند تدارکات، تاثیر مستقیم بالای مصرف نشدن بودجه دارد.

او گفت که دشمن می‌خواست شش ولایت را مرکز فعالیت‌هایش قرار دهد که موفق به این کار نشد و با مقاومت شدید نیروهای امنیتی ودفاعی روبرو گردید. رئیس‌اجرائیه از شورای ملی و مردم بخاطر حمایت شان از نیروهای امنیتی ودفاعی نیز قدردانی کرد.

عرفان‌الله عرفان نائب منشی  مجلس نمایندگان به نمایندگی از مجلیس صحبت کرد و از حکومت بخاطر مشوره در خصوص مسایل مهم و ملی کشوری، تشکری نمود.

او گفت که راه‌اندازی این چنین گفتمان‌های مشورتی از جانب حکومت، بی‌سابقه بوده و می‌تواند رابطۀ حکومت را با مردم نزدیک‌تر سازد.

او افزود که مصرف معقول بودجه برای شورای ملی مهم می‌باشد و ما خواهان شفافیت بیشتر در زمینه هستیم، زیرا این خواست همۀ مردم می‌باشد.

عرفان اطمینان داد که مجلس نمایندگان در تصویب بودجه ۱۳۹۶ نیازمندی‌ها و اولویت‌ها را درنظر می‌گیرد، و این تصمیم  قناعت ملت و حکومت را حاصل خواهد کرد.پ

این در حالی است که امروز شنبه درست یک روز بعد از نشست اعضای مجلس نمایندگان با رئیس جمهورغنی و رئیس اجرائیه به دلیل عدم مصرف بودجه انکشافی در سال 1394 سه تن از اعضای کابینه را سلب صلاحیت کرد.

100 کشور جهان در مصرف بودجه شان مشکل دارند/ پول بدون اصلاحات مصرف نمیشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد