آرمان-شهدای-قیام-حوت-هرات،-تاکنون-تحقق-نیافته-است

مردم هرات ۳۹ سال قبل علیه ظلم و استبداد حکومت کمونیستی قیام کردند که در این حادثه نزدیک به ۲۴هزار انسان بیگناه شهید شدند، اما آرمان این شهدا پس از چهار دهه هنوز تحقق نیافته است.

به گزارش افغان نیوز: ظلم، قتل و کشتار مردم بی‌گناه که از سوی حکومت دست نشانده کمونیست‌ها که 39 سال قبل در هرات حاکم بود، مردم را به ستوه آورد، که باعث به وجود آمدن قیام خود جوش مردمی، علیه حکومت آن زمان گردیدکه از مناطق کوچک هرات شروع و سرتاسر این شهر را فرا گرفت.

خلیل احمد شهیدزاده، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان در این مورد به افغان نیوز گفت:" رفتار خشن و بی عدالتی حکومت آن زمان باعث گردید تا مردم برای رهایی از این ظلم دست به قیام بزنند".

آقای شهیدزاده افزود چنین وضعیت برای مردم قابل تحمل نبود, سر انجام صبر مردم پایان گرفت و قیام خود جوش مردمی علیه این نابسامانی‌ها سرتاسر هرات را فرا گرفت، تهاجم بر عزت، آزادی و استقلال مردم هرات باعث شد که حکومت وقت به شکست مواجه شود.

وی، هم‌چنان گفت: تاکنون آرمان های شهدای 24حوت که مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی در کشور بود بر آروده نگردیده است، با آن‌هم روس‌ها موفق نشدند، افغانستان را به عنوان 18همین کشور اتحادیه شوروی در آورده از این طریق به آب های خلیج فارس دست ‌یابد.

او، خاطر نشان ساخت که بر اثر این قیام، نظام حاکم در افغانستان شکست خورد، دولت جمهوری روی کار آمد و افغانستان دارای بیرق مشخص و قانون اساسی گردید.

وی، یگانه عامل اصلی تحقق نیافتن آرمان شهیدای 24حوت را جنگ‌های داخلی در کشور عنوان کرد.

پس از سقوط دولت داکتر نجیب الله جنگ های داخلی میان گروه های مختلف مجاهدین آغاز گردید و این امر باعث شد تا بیشتر زیربنا های افغانستان تخریب گردد و اقتصاد کشور از بین برود.

با این‌حال، غلام فاروق مجروح، یکی دیگر از نمایندگان مردم هرات در مجلس، به افغان نیوز میگوید: "در سال 1357 بعد از به وجود آمدن رژیم نورمحمد ترکی در افغانستان ظالم و استبداد، مردم را به ستوه آورده بود که مردم دست به یک قیام سرتاسری زدند".

آقای مجروح, گفت: قیام همه‌گانی مردم هرات حکومت آن زمان  را ناکام ساخت, تا یک هفته تمام شهر هرات تحت تصرف مردم بود، اما حکومت از راه های مختلف نظامی تانک‌ها را با بیرق های سبز وارد هرات نمود و به روی جمعیت راندند و قتل عام انسانی را در تاریخ کشور به ثبت رساندند که دراین حمله خونین حدود 24هزار تن شهید شدند.

وی گفت: شهدای هرات با خون شان حکومت مستبد را به شکست مواجه ساختند، اما اهداف و ارمان های آنان از سوی حکومت تحقق نیافته باقی مانده است.

او خاطرنشان ساخت، بی‌ برنامه‌گی، عدم اراده مستحکم در افغانستان و جنگ‌های پی درپی باعث شد تا آرمان های شهدا 24 حوت تحقق نیابد.

قیام کنندگان هرات، عدالت، حکومت اسلامی و استقلال افغانستان را خواهان بودند.

آرمان شهدای قیام 24 حوت هرات، تاکنون تحقق نیافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد