آزادی-بیان-حق-مردم-افغانستان-است-نه-خواست-یک-فرد

رئیس اجرائیه کشور میگوید که آزادی بیان حق مردم افغانستان است نه خواست یک فرد، اما شماری از آگاهان رسانه‌ی حکومت را به محدود ساختن آزادی بیان متهم میکنند.

به گزارش افغان نیوز: دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور امروز سه‌شنبه (۱۲ ثور) در نشست ملی امنیت و مصونیت ژورنالیستان گفت که آزادی بیان، دست‌آوردهای رسانه‌ها و خبرنگاران برگشت‌ناپذیر است.

رییس اجراییه کشور در این نشست تأکید ورزید که قدرت رسانه‌های جمعی با یک حرف یا حرکت خاموش و متوقف نخواهد شد؛ زیرا آزادی بیان به مرحله‌یی غیرقابل برگشت رسیده است.

او افزود: آزادی بیان از مهمترین شاخص‌های حقوق اساسی شهروندان افغانستان است؛ نه سلیقه و خواست یک شخص که بتوان آن را تغییر داد. چنانچه حراست و حمایت از آن مسوولیت حکومت است.

دکتور عبدالله عبدالله از کارکرد موثر رسانه‌ها و خبرنگاران و حمایت سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حامی رسانه‌های آزاد قدردانی کرده و گفت: در بسیاری از موارد گزارش‌های رسانه‌ها باعث خنثی شدن پلان دشمن و جلوگیری از فساد اداری شده است.

در این برنامه، فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان درباره مشکلات، چالش‌ها، تهدیدها و دستاوردهای رسانه‌ها و خبرنگاران گزارش داد.

اما شماری از آگاهان حکومت را به محدود ساختن آزادی بیان متهم میکنند.

چندی قبل رئیس جمهورغنی در یک کنفرانس خبری از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران خودداری کرد و بعد از آن شاه حسین مرتضوی در دفاع از عملکرد رئیس جمهور گفت که خبرنگاران افغانستان مسلکی نیستند و در حال حاضر حتی یک کچالو فروش نیز از امتیاز خبرنگاری استفاده میکند.

این سخنان آقای مرتضوی با واکنش تند شماری از خبرنگاران روبرو شد.

در همان زمان مجیب خلوتگر رئیس اجرائی دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان گفت که در افغانستان حتی رئیس جمهور و وزیران کابینه مسلکی نیستند که سخنگوی رئیس جمهور از نبود خبرنگاران مسلکی انتقاد میکند.

 

آزادی بیان حق مردم افغانستان است نه خواست یک فرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد