آزادی-بیان،-بزرگترین-دست-آورد-حکومت-و-مردم-افغانستان

مسئول بخش حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل آزادی بیان و فعالیت گستردۀ رسانه‌ها را بزرگترین دست آورد حکومت و مردم افغانستان خواند.

به گزارش افغان نیوز: مسئول بخش حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل که در بیست‌وسومین جلسه کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها حضور داشت، از برخورد عملگرایانۀ حکومت افغانستان و کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها در حمایت از آزادی بیان، آزادی مطبوعات، رسانه و خبر نگاران ابراز خرسندی کرده گفت که آزادی بیان و فعالیت گستردۀ رسانه‌ها در افغانستان بزرگترین دستاورد حکومت و مردم افغانستان است.

وی حمایت از حقوق بشری شهروندان کشور و از جمله خبرنگاران را یکی از اولویت‌های یوناما در افغانستان عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود که با کاهش جنگ و خشونت، نه تنها خبرنگاران بلکه هیچ فردی در این کشور قربانی نشده و حق شهروندی‌اش پامال نگردد.

وی با اشاره به برخی از مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر به مبارزۀ جدی با معافیت از جرایم خشونت علیه خبرنگاران تأکید ورزید و افزود که یکی از دلایل گسترش فعالیت رسانه‌ها در افغانستان حمایت‌های قانونی است که توسط حکومت فراهم شده است و سازمان ملل متحد به حمایت از آزادی بیان، آزادی مطبوعات و تلاش برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق خبرنگاران متعهد است.

در این جلسه، آقای دشتی یک تن از اعضای فدراسیون ملی حمایت از خبرنگارن نیز ضمن تأیید کامل گزارش‌های اجراآت وزارت داخله و اداره لوی‌حارنوالی و ابراز امتنان از اقدامات مختلف حکومت در جهت حمایت از خبرنگاران، اظهار داشت که در موارد بسیار اندک، ناهماهنگی‌هایی بین ادارات مسئول وجود دارد که انتظار می‌رود با بر طرف شدن این مشکل، روند رسیدگی به قضایی خشونت علیه خبرنگاران بدون کوچکترین مانع، پی‌گیری شود.

 دشتی افزود که بر اساس پیشنهاد کمیته مشترک، حکومت موارد زیادی از جرایم مالی رسانه‌ها را معاف ساخته و با تعدیل مقرره مربوطه در مورد حق الامتیاز و تضمین های لازم در هنگام تأسیس رسانه‌ها نیز تخفیف قابل توجهی را در نظر گرفته که از نگاه مالی در این شرایط کمک بزرگی به رسانه‌ها محسوب می‌شود.

در پایان، شاخص‌های تأمین مصئونیت و گزارش یوناما در این مورد به جلسه معرفی شد و نسخه‌ای از آن به معاون رئیس جمهور تقدیم گردید و قرار شد که در جلسات بعدی این گزارش مورد بررسی قرار گیرد و همچنین تأکید شد که وزارت خارجه افغانستان نیز گزارش سالانه خود در این رابطه را به یونسکو ارائه کند.

آزادی بیان، بزرگترین دست آورد حکومت و مردم افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد