آمادگی-شورای-عالی-صلح-برای-تدویر-جرگه-مشورتی

شورای عالی صلح از آمادگی های تازه اش برای تدویر لویه جرگه مشورتی در کابل خبر داده می گوید که مذاکرات بدون قید و شرط با گروه طالبان انجام می شود اما توافقات به اساس مشوره مردم صورت خواهد گرفت.

به گزارش افغان نیوز: عمر داوود زی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح امروز دو شنبه(6، حوت) طی کنفرانس خبری در کابل گفت که هدف از برگزاری لویه جرگه، تحکیم صلح پایدار و تامین عدالت به اساس مشوره و اجماع کلی خواهد بود.

وی گفت که مذاکرات رسمی باید میان دولت افغانستان و طالبان صورت گیرد و مذاکرات غیر مستقیم میتواند در کشورهای منطقه باشد اما برگزاری لویه جرگه زمینه ساز مذاکرات مستقیم و همه شمول است.

آقای داوود زی تصریح نمود؛ هدف دیگر این است که لویه جرگه ما را به یک استراتژیک واحد رهنمایی کند تا با در نظرداشت وضعیت فعلی و حفظ دستاوردهای گذشته استراتژی باید تجدید نظر شود.  قسمت آخری مقاصد؛ رسیدن به اجماع روی میکانیزم و خطوط اساسی توافقات صلح با طالبان است که مذاکرات بدون شرط و توافقات با شرط صورت بگیرد.

به باور عمر زی؛ اگر به توافقات هم رسیدیم باید خطوط سرخ مشخص باشد. زیرا برای رسیدن به اجماع ملی تمرکز اهداف ملی می باشد. بنابراین  پلان عملیاتی ساخته شده، نقشه راه و  طرزالعمل انتخاب اعضای لوی جرگه دو هزار نفری می باشد.

 عمر داوود زی گفت که در این لویه حرگه حضور خانم ها حد اقل ۳۰ درصد خواهد بود و کمیته خانم ها از امروز در حال تشکیل می باشد. در انتخاب اعضای لویه جرگه 11 درصد شان به اساس فورمول ولسی جرگه از ولایات خواهد بود.

داوود زی اظهار داشت که دیدگاه جهان نسبت به وضعیت افغانستان تغیر کرده و اکثریت خواهان صلح می باشد. اما برخی از کشورهای منطقه تنها به زبان خواهان صلح می باشد اما در عمل هر کدام روش و ابتکار خاص خود را روی دست می گیرند که خود مشکل ساز است.

آمادگی شورای عالی صلح برای تدویر جرگه مشورتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد