آمریکا-در-خلاف-جهت-چین،-در-افغانستان-روند-جنگ-را-پیش-میبرد

مرکز مطالعات استراتژیک و منطقوی گفته که چین می تواند میزبان خوب برای مذاکرات صلح بین‌الاافغانی باشد اما آمریکا در این کشور، پروسه جنگ را پیش می برد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالباقی امین، رئیس مرکز استراتژیک و مطالعات امروز شنبه( 30 – جدی) درکابل، پیرامون«ارزیابی نقش چین در روابط دوجانبه با افغانستان» می گوید که چین و افغانستان در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی روابط خوب داشته اما آمریکا تلاش دارد که محدودیت ایجاده کرده و مانع تحکیم روابط چین با این کشور شود.

آقای امین افزود:« افغانستان شاه‌رک اقتصادی برای چین است و از نظر اقتصادی و منطقوی نیز از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.»

وی علاوه نمود، افغانستان به عنوان یک مسیر ترانزیتی، برای چین از اهمیت زیادی برخوردار بوده و چین در تامین امنیت شان به افغانستان ضرورت دارد تا بتواند انرژی شان را از آسیای میانه در این کشور انتقال دهد اما؛ آمریکا تلاش دارد که در این مسیر مانع ایجاد نماید.

عبدالکریم خرم، رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور گفته که آمریکا با پاکستان از تروریزم در افغانستان حمایت نموده و خواهان ایجاد نمودن لانه ی تروریزم در این کشور است.

آقای خرم تصریح نمود، چین درخواست بازنگری روابط افغانستان با آمریکا را داده و ابراز داشته است که آمریکا باید روابط شان را در آوردن صلح دایمی و تامین امنیت در این کشور از سر بگیرد.

از سوی هم، ژانگ ژیکسین، معاون سفارت چین در کابل می گوید:« چین می تواند که بازار خوب برای زعفران، انار و جلغوزه افغانستان باشد».

وی علاوه نمود، چین با افغانستان علیه تروریزم مبارزه مشترک داشته و تلاش دارد در بخش های نظامی این کشور را همکاری نماید.

معاون سفارت چین تصریح نمود، چین در حال افزایش قدرت اقتصادی اش در جهان است اما آمریکا تلاش دارد.

قرار است که برای تحکیم روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی این دو کشور پرواز مستقیم از کابل به چین آغاز شود.

این درحالی است که شماری زیادی از مسئولین شاکی از آن است که افغانستان در طول تاریخ به عنوان یک معبد و گذرگاه جهان گشایان برای اهداف و مقاصد مشخصی استفاده شده است و اکنون باید این کشور، یک گذرگاه اقتصادی و سرمایه گذاری در سطح منطقه باشد. اما؛ نقش و روابط چین را در توسعه اقتصادی، سیاسی و امنیت افغانستان موثر خوانده اند.

آمریکا در خلاف جهت چین، در افغانستان روند جنگ را پیش میبرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد