ا-ا-داعش-در-افغانستان-نا-توان-و-ضعیف-است

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که داعش پدیده‌ی نیست تا بتواند در افغانستان مشکلی را ایجاد کند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا امروز ( چهارشنبه، 15 حمل) در نوار صوتی در رادیو تلویزیون ملی گفته است که داعش پدیده‌ی نیست تا بتواند در افغانستان مشکلی را ایجاد کند و آنچه در این مورد از سوی برخی مقام‌های کشورهای جهان بیان می‌شود تبلیغات و بزرگ‌نمایی داعش است.

آقای مجاهد افزوده است که داعش در افغانستان کاملاً سرکوب گردیده و توان سرباز گیری را ندارد. او تاکید کرده است که بعضی از نهادهای جهانی مصروف کمپاین کردن به نفع داعش است و آن‌را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

در همین رابطه، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا روز چهارشنبه،( 8 حمل) در دیدار با پاول کلومن بیکین، سفیر ناروی برای افغانستان نیز گفته بود که حضور داعش در افغانستان به صفر رسیده است.

آقای عبدالکبیر در این دیدار تاکید کرده بود که داعش در افغانستان سرکوب شده و قدرت خود را از دست داده‌است و این گروه برای کشورهای جهان از خاک افغانستان هیچ تهدیدی نیست.

او گفته بود که امارت اسلامی در پرتو منافع ملی و سیاست متوازن خود، خواهان تعامل مثبت با همه قدرت‌های جهان است و در حال‌حاضر هزاران زن افغان مصروف کار در اداره‌های دولتی و خصوصی اند و صدای مردم از هر قشر جامعه نیز شنیده می‌شود.

در همین حال، فرانک‌ مکنزی، فرمانده پیشین فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در گفتگو با ای‌بی‌سی‌نیوز درباره‌‌ای «تمایل شدید» داعش گفته است که با خروج نظامیان امریکایی از افغانستان داعش در این کشور رشد کرده است.

او در این گفتگو گفته است که بعداز خروج نیروهای امریکای از افغانستان، داعش به فعالیت شروع نموده و فشار علیه این گروه از بین رفته است.

عمران ملک، جنرال بازنشسته ارتش پاکستان نیز در مقاله‌ای گفته است که افغانستان را می‌توان به درستی به‌عنوان مرکز تروریزم جهان توصیف کرد.

این جنرال بازنشسته پاکستانی با انتشار مطلبی در روزنامه پاکستانی The nation  گفته بود که بیش‌تر فعالیت‌های تروریستی در پاکستان از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

او در ادامه مطلب خود افزوده: «برخی از خشن‌ترین گروه‌های تروریستی به لطف حکومت افغانستان، پناه‌گاه‌های امنی در آن کشور پیدا کرده‌اند.»

بر اساس ادعای این نظامی بازنشسته پاکستان اخیراً، داعش خراسان نیز پیش‌رفت‌های قابل توجهی داشته است. او مدعی شده که داعش و سایر گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان در این اواخر حملات تروریستی شنیعی‌ را در همسایگی افغانستان انجام داده‌اند.

این در حالی است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داده بود که گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز دلیل وخامت اوضاع امنیتی منطقه خوانده شده است.

در این گزارش همچنان آمده است که ارزیابی برخی از اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد که افغانستان و آفریقا مکان‌های مناسبی برای تغییر مرکز رهبر جدید گروه داعش هستند و ظاهراً پیشرفت‌هایی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، ثناالله غفاری، رییس شاخه داعش نیز نام برده شده است که بر اساس اطلاعات این شورا، وی زنده است و احتمالاً در ولایت کنر زندگی می‌کند.

شورای امنیت می‌گوید که دستیابی داعش به تسلیحات گسترده در افغانستان، خاورمیانه و آفریقا ابراز نگرانی شده است و به نقل از تعدادی از کشورها آمده است که پس از حاکمیت ا.ا در افغانستان، سلاح‌های باقی مانده در این کشور در حال منتقل شدن هستند.

بر اساس گزارش، گروه داعش این تسلیحات را از تحریک طالبان پاکستانی دریافت کرده و یا برای دریافت آن تلاش کرده است.

در هفدهمین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آمده بود که شاخۀ خراسان گروه داعش توانایی‌های عملیاتی خود را در افغانستان افزایش داده و تعداد شبه‌نظامیان و اعضای خانواده‌های آنها به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.

ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم گفته بود که اوضاع امنیتی در افغانستان جدی است و افزون بر داعش، حدود ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند.

با این حال مقام‌ها و سخنگویان امارت اسلامی همواره گفته‌اند که افغانستان مکان امن بوده و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی برای کشور‌های جهان نیست.

ا.ا: داعش در افغانستان نا توان و ضعیف است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد