اتحادیه-اروپا-خواستار-آغاز-دوباره‌-گفتگوهای-صلح-شد

اتحادیه اروپا می‌گوید که خواستار فوری از سرگیری گفتگوهای صلح با گروه طالبان است و باید فصل دوم گفتگوهای صلح به شکل فراگیر و همه جانبه آغاز و آتش بس و پایان خشونت در اولویت باشد.

به گزارش افغان نیوز: رولاند کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان امروز( یک‌شنبه، 28 ، میزان) طی نشت خبری در کابل اظهارداشت؛ گفتگوهای هیات امریکایی با طالبان که در چند دور گذشته و پیش از توقف مذاکرات صلح صورت گرفت، یک نیاز اساسی بود و تامین صلح در افغانستان باید تضمین کننده حقوق تمامی مردم این کشور و اقلیت‌های مذهبی باشد.

آقای کوبیا گفت که اتحادیه اروپا از قطع گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان نگران است و در صورت آغاز دوباره گفتگوها با طالبان باید آتش بس هم در آن افزود شود و خشونت ها کاهش یابد. او تاکید کرد: «اشتباهات زیادی در گفتگوهای صلح صورت گرفت و اکنون آمادگی های جدی وجود دارد برای رسیدن به صلح در افغانستان».

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا گفت که تلاش های این اتحادیه در زمنیه صلح وابسته به گفتگوهای صلح است و زمانیکه مذاکرات میان طرف ها شروع شود اتحادیه اروپا هم تلاش‌های خود را افزایش می دهد.  او افزود که اتحادیه اروپا خواستار این است که حکومت افغانستان به عنوان یک نهاد حقوقی در متن گفتگوهای صلح قرار گیرد و پروسه صلح باید در مدیریت افغان ها باشد و اتحادیه اروپا از آن حمایت می کند.

آقای کوبیا از همکاری اتحادیه اروپا برای بازسای افغانستان پس از تامین صلح با گروه طالبان خبر داده و گفت اتحادیه اروپا پس از تامین صلح و پایان جنگ در کنار مردم افغانستان در بخش های بازسازی و پیشرفت خواهد بود. آقای کوبیا می‌گوید حکومت که پس از تامین صلح در افغانستان شکل می گیرد با هر نوعیت که باشد باید مناسب همکاری با اتحادیه اروپا باشد که در ان ارزش‌های انسانی و حقوق بشری حفظ باشد.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که حکومت جدید که پس از نتایج انتخابات روی کار می‌آید، کارش روی میز نشستن با گروه طالبان است و باید از مشروعیت لازم برخوردار باشد و برای آینده افغانستان گام های عملی و روشن بردارد.

در همین حال کوبیا از گروه طالبان خواست که اگر «برای قدرت سیاسی تلاش می‌کنید باید به روی میز مذاکره حاضر شوید و جنگ را کنار بگذارید و از راه های مسالمت آمیز آن که گفتگو است برای رسیدن به قدرت سیاسی تلاش کنید».

او با بیان اینکه صلح و انتخابات می‌تواند همزمان و به شکل واضح به پیش برود، گفت که اشتراک مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری در شش میزان نشان داد که این کشور به سوی دموکراسی در حرکت است و از رای دهندگان که شمارشان به یک تا دو میلیون نفر می رسد قدردانی می‌کند.

کوبیا از همه طرف‌های انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری و سیاست مداران خواست که باید نظم انتخاباتی را رعایت کنند و منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات باشند.

از سوی هم پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه این اتحادیه چقدر نگران به تاخیر افتادن اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری هستند، گفت که دستگاه بایومتریک یک اعتبار بیشتر برای شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری است و برای تامین شفافیت در این انتخابات به زمان بیشتر نیاز است، البته باید کمیسیون انتخابات وقت و زمان معین را برای تامین شفافیت تعیین کند. او گفت: «کمیسیون انتخابات باید در برابر وقت بیشتر شفافیت و اعتبار بهتر انتخابات را تامین کند و وقت بیشتر برای کیفت بهتر باشد».

این درحالی است که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به علت مشکلات فنی در روند انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات، به تأخیر افتاده است.

اتحادیه اروپا خواستار آغاز دوباره‌ گفتگوهای صلح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد