از-سند-تبعیض-آمیز-تا-به-تعلیق-درآمدن-وظایف-دو-مقام-ارشد

وزارت امور داخله افغانستان وظایف دو مقام ارشد پولیس را به ارتباط سند تبعیض آمیز علیه تاجیک ها به تعلیق در آورد.

به گزارش افغان نیوز: نصرت‌الله رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله امروز پنجشنبه (2 – قوس ) به رسانه ها گفته است "بعد از این که از آدرس قوماندانی (فرماندهی) نظم عامه، مکتوب غیرمسئولانه و خلاف تمام قوانین نافذه کشور صادر شد، وظایف دو نفر هر یک قوماندان نظم عامه و رئیس ارکان این قوماندانی به حالت تعلیق درآمد و مدیر پیژند (بخش شناسایی) این قوماندانی از وظیفه سبکدوش و به دادستانی معرفی شده است."

در نامه رسمی که به رسانه‌ها درز کرد آمده که برای استخدام در یک واحد جدید ضد شورش پولیس، هویت قومی افسران این واحد به استثنای تاجیک‌ها گرد‌آوری شود.

آقای رحیمی افزوده است که به دلیل حساسیت این موضوع، هیاتی موظف شده تا قضیه را به گونه جدی بررسی کند.

تا پایان این بررسی وظیفه عبدالفتاح فروغ فرمانده نظم عامه و سید احمد علی حسن زاده رئیس ارکان این فرماندهی در تعلیق می‌باشد.

سخنگوی وزارت داخله به یکی از رسانه ها گفته است که تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد از آنجا که قرار است در روزهای نزدیک ویس احمد برمک سرپرست وزارت داخله به مجلس نمایندگان برای گرفتن رای اعتماد معرفی شود، "این عمل برای بدنامی رهبری جدید وزارت داخله صورت گرفته است."

وزارت داخله افغانستان خاطر نشان ساخته است که عاملان سند 'تبعیض آمیز' علیه تاجیک‌ها تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

آنچه در این میان خبرساز و واکنش‌برانگیز شده، تاکید بر تاجیک نبودن افسرانی است که قرار است واحد تازه تاسیس ضد شورش را تشکیل دهند.

وزارت داخله افغانستان در نخستین روزها بعد از نشر این سند گفته است که این سند "بد نوشته شده" است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله گفته بود: "در آن سند باید اشاره می‌شد که افسران از قوم تاجیک در واحد ضد شورش پولیس حضور دارند و ما نیاز به افرادی از اقوام پشتون، ازبک و هزاره نیز داریم تا توازن قومیتی در این واحد تأمین شود".

درز این سند، افزون بر کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه‌ها، واکنش مقام‌های دولتی را هم در پی داشته است.

این در حالی است که روز یکشنبه ۲۸ عقرب، تصویر نامه‌ای از فرماندهی "امن و نظم عامه" کابل درباره تشکیل یک واحد ضد شورش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این نامه از مخاطب نامه خواسته شده بود که فهرستی از500  افسر از اقوام مختلف "به استثنای ملیت تاجیک" به واحد ضد شورش معرفی کند

از سند تبعیض آمیز تا به تعلیق درآمدن وظایف دو مقام ارشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد