استراتژی-ترامپ-در-مورد-آسیای-جنوبی-تغییر-نکرده-است

وزیر خارجه امریکا به رئیس جمهور غنی اطمینان داده‌است که در استراتژی رئیس جمهور ترمپ برای آسیای جنوبی کدام تغییر وارد نشده و خروج سربازان امریکایی از افغانستان کماکان به شرایط اوضاع این کشور وابستگی دارد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه مشترکِ که شام دیروز پنجشنبه( ۳ اسد) از سوی وزارت خارجه امریکا نشر شد آمده است که این توافق در تماس تلیفونی دیروز میان اشرف غنی و مایک پامپیو صورت گرفت.

رئیس جمهور افغانستان در بارۀ اظهارات چند روز قبل رئیس جمهور امریکا از واشنگتن توضیحات خواسته بود.

دونالد ترمپ هنگام ملاقات با صدراعظم پاکستان در واشنگتن گفته بود، جنگ افغانستان را در یک هفته می‌تواند برنده شود ولی نمی‌خواهد ده میلیون انسان را بکشد.

اعلامیه می‌گوید که مایک پامپیو به رئیس جمهور غنی اطمینان داده‌است که در استراتژی رئیس جمهور ترمپ برای آسیای جنوبی کدام تغییر وارد نشده و خروج سربازان امریکایی از افغانستان کماکان به شرایط اوضاع این کشور وابستگی دارد.

اعلامیه می‌افزاید که وزیر خارجۀ امریکا به رئیس جمهور غنی گفته است که جوزف دنفورد لوی درستیز امریکا و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان به کابل فرستاده شده‌اند تا گام‌های آینده مسیر صلح را به تفصیل مورد بحث قرار دهند.

در این حال حکومت افغانستان در آستانۀ دور هشتم گفتگوهای امریکا و طالبان از پیشرفت در تشکیل هیئت مذاکره کننده دولتی با طالبان خبر می‌دهد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری دیروز پنجشنبه گفت، این تیم فشرده و همه شمول خواهد بود.

وی افزود: "در حال حاضر یکی از مواردی‌که رویش کار شده مسئله تعیین هیئت است. هیئتی‌که باید از طرف افغانستان وارد مراحل دیگر مذاکرات و گفتگو‌ها شود. بیشترین تلاش این خواهد بود که هیئت این بار متفاوت باشد، هیئت فشرده و همه شمول باشد."

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان که قبل از دور جدید گفتگو با طالبان شام سه‌شنبه وارد کابل شد گفت که در گفتگو با مقام‌های افغان روی تلاش‌های جاری برای ایجاد یک تیم مذاکراتی جامع و مؤثر، تمرکز خواهد شد.

او در پیام تویتر خود شب پنجشنبه نوشت که در ملاقات با مقامات ارشد دولت افغانستان در باره وضعیت کنونی تلاش‌های صلح و گام‌های بعدی صحبت کرده‌است.

از سوی دیگر قاضی محمد امین وقاد عضو هیئت اجرائیه شورای عالی صلح می‌گوید چون امیدواری بر این است که طالبان در دور هشتم گفتگو با مقامات امریکایی روی آغاز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان موافقه خواهند کرد دولت باید یک هیئت برای چنین گفتگو آماده سازد.

استراتژی ترامپ در مورد آسیای جنوبی تغییر نکرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد