استقبال-جامعه-مدنی-از-فتوای-علما؛-جنگ-طالبان-نامشروع-است

نهادهای جامعه مدنی از فتوای علمای پاکستان، عربستان و افغانستان مبنی بر نامشروع خواندن جنگ طالبان اعلام حمایت کرده و از سازمان ملل متحد خواستار تحریم‌های بیشتر بر این گروه شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ نهادهای جامعه مدنی کشور، امروز( سه‌شنبه، ۲۵ جوزا) طی یک نشست خبری، جنگ طالبان را پس از خروج نظامیان خارجی نامشروع دانسته و گفتند که جنگ این گروه علیه مردم افغانستان است. 

احسان الله قادری، فعال مدنی گفت که با آغاز خروج نیروهای خارجی از کشور نه تنها جنگ و خشونت‌های گروه طالبان پایان نیافته بلکه کشتار افراد ملکی، ترور خبرنگاران و حملات تروریستی افزایش یافته است. 

آقای قادری افزود که گروه طالبان خلاف تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی، مردم افغانستان را مورد خشونت قرار می‌دهد. فتوای علمای عربستان، پاکستان و افغانستان دلیل روشنی بر  جنگ نا مشروع این گروه است. 

نعیم‌الله نصیری، رییس نهاد جوانان همنوای افغانستان در این نشست گفت که فتواهای علمای سه کشور اسلامی برای پایان جنگ قابل قدر است و تاثیر مثبت روی ختم جنگ خواهد گذاشت. 

سمیه قادری، فعال حقوق زن در این نشست گفت که با آنکه زندانیان طالب آزاد شد و هیات دو طرف در دوحه قطر اشتراک کردند؛ اما طالبان حاضر به صلح نیستند و به میدان جنگ رو آورده اند. 

او تاکید کرد: طالبان می‌گفت که در برابر امریکا و خارجیان می‌جنگند؛ اما امریکا خارج شد و جنگ آنان جریان دارد. بنابراین، معلوم می‌شود که طالبان تغییر نکرده و از گذشته افراطی تر شده اند. 

نهادهای جامعه مدنی در اخیر با نشر قطعنامه‌ای جنگ کنونی طالبان را در برابر مردم افغانستان نامشروع دانسته و گفتند که تداوم کشتار افراد ملکی در کشور خلاف شرع است. 

در قطعنامه آنها آمده است که پس از خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، هیچ بهانه‌ای برای تداوم جنگ وجود ندارد و باید هر چه زودتر جنگ پایان یافته و آتش‌بس فوری تامین شود. 

این‌درحالی است که چند روز پیش، علمای افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی طی یک نشست در شهر مکه، جنگ کنونی طالبان را نامشروع اعلام کرده و از طرف‌های درگیر خواستند تا از خون‌ریزی خود داری و راه حل سیاسی را پیش بگیرند.

استقبال جامعه مدنی از فتوای علما؛ جنگ طالبان نامشروع است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد