اشرف-غنی-به-طالبان-دست-از-جنگ-بردارید

رییس جمهور غنی در یک پیام تصویری به طالبان خطاب کرد تا در این شرایط دست از جنگ بردارند و آتش‌بس کنند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این پیام، ویروس کرونا را یک بحران جهانی توصیف کرد و خطاب به مردم گفت که برای همآهنگی کمک‌های سازمان‌های جهانی جهت مبارزه با این وبا یک طرحی آماده ساخته که در نشست کابینه تصویب خواهد شد.

آقای غنی در پیام ویدیویی خود به ملت گفت: "سرمنشی سازمان ملل‌متحد و برخی کشورهای منطقه از همۀ اطراف درگیر جنگ خواستار شده‌اند که برای رسانیدن کمک‌های بشری به کسانی‌که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، آتش‌بس کنند. من بالای طالبان صدا می‌کنم که به این خواستۀ برحق سازمان ملل‌متحد، کشورهای منطقه و مردم افغانستان پاسخ مثبت دهند، جنگ را متوقف سازند و آتش‌بس کنند."

سرمنشی ناتو هم در پایان ویدیو کنفرانس روز چهارشنبه وزیران دفاع کشورهای عضو این پیمان از طالبان خواستار کاهش خشونت شد.

ینس ستولتنبرگ گفت ادامه پشتیبانی از نیروهای افغان بهترین راه حمایت از تلاش‌های صلح در افغانستان است تا این پیام به طالبان رسانیده شود که آن‌ها در جنگ پیروز نخواهند شد.

او گفت که طالبان باید در میز مذاکره توافقات واقعی را انجام دهند؛ اما طالبان می‌گویند اگر حکومت می‌خواهد که با ویروس کرونا مبارزه کند، نخست زندانیان را رها سازد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پاسخ به درخواست آتش‌بس از سوی رئیس جمهور غنی گفته  است که اگر حکومت می‌خواهد که با ویروس کرونا مبارزه کند زندانیان را رها سازد.

به اساس توافق ۲۹هم فبروری امریکا و طالبان، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان و جانب مقابل ۱۰۰۰ زندانی دولت را قبل از گفت‌وگوی بین‌الافغانی که به تاریخ دهم مارچ باید آغاز می‌شد، رها می‌کرد.

ولی دولت تا کنون ۳۰۰ زندانی و طالبان ۲۰ زندانی را رها ساخته اند. جنگ و درگیری‌ها در ولایات مختلف افغانستان کماکان جریان دارد.

اشرف غنی به طالبان: دست از جنگ بردارید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد