افغانستان-تا-سال-دیگر-باید-به-خودکفایی-برسد

هیئت تجاری ترکیه دریک نشست مشترک با سکتور تجاری کشور تاکید داشت که افغانستان باید تا ۱۵ سال دیگر به خود کفایی اقتصادی دست یابد.

به گزارش افغان نیوز: هیئت تجاری ترکیه در دیدار با مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور امروز یکشنبه( 26 – حمل) درکابل، طی نشست مشترک همکاری به منظور گسترش و توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشور، ابراز داشتند که افغانستان باید تا 15 سال دیگر به خود کفایی اقتصادی دست یابد.

دراین نشست، هیئت تجاری ترکیه از سکتورهای مختلف از قبیل: انرژی، ساختمانی، خدمات، صحت، انجینری، بخش های تولیدی و معدن نمایندگی می نمایند، با اعضای سکتورخصوصی کشور به منظور بهبود روابط تجاری و سرمایه گذاری تجاران ترکی در این کشور صحبت نمودند.

خان جان الکوزی، معاون برد اتاق تجارت و صنایع می گوید:« کشور ترکیه باید به صورت مشترک سکتور تجاری و اقتصادی افغانستان، بالای راه لاجورد و راهی که کشور را به چین از لحاظ تجاری و اقتصادی نزدیک می سازد، توجه داشته و کار صورت گیرد.»

آقای الکوزی افزود، امید وار هستیم که روابط تجاری ما با کشور ترکیه ازطریق زمین گسترش و توسعه یابد.

او گفت، ترکیه باید دربخش های زراعت، معدن، تخنیکی و ساختمانی افغانستان را همکاری نموده و زمینه های مناسب را برای تجاران افغانی فراهم سازد.

از سوی هم عتیق الله نصرت، رئیس اتاق تجارت و صنایع کشور می گوید:« نشست های مشترک، نقش مهم و موثر را در تقویت روابط تجاری این دو کشور ایفا نموده، و روابط تجاری را میان سرمایه گذاران ترکی و افغانی بهبود می بخشد.»

آقای نصرت افزود، شمار زیادی از شهروندان این کشور به دلیل عدم کیفیت دوا و داکتران متخصص سالانه برای تداوی مریضی شان سالانه حدود 350 میلیون دالر را در خارج از کشور به مصرف می رسانند.

وی گفت، ترکیه که در بخش های مختلف خصوصا عرضه خدمات صحی تجارب خاصی دارد، سکتور خصوصی و تجاری این کشور را همکاری و حمایت نماید.

نصرت، اقدامات دولت را مبنی بر سهل سازی کاری و انتقال مسئولیت پارک های صنعتی به سکتور خصوصی را مثبت پنداشته و ابراز خوشبینی می نماید.

رئیس اتاق تجارت و صنایع تاکید دارد که در مدت یک ماه دیگر باید صادرات اموال افغانی ازطریق هوا درگمرک استانبول جابجا شود.

او می گوید که در ترکیه باید مرکز خدمات تجاری برای تسهیلات کاری تجاران ما ایجاد شود و همچنان اخذ ویزه ترکیه نیز باید برای تجاران افغانستان آسان و قابل دسترس باشد.

همچنان در این نشست؛ فاتح متین، معین وزارت اقتصاد ترکیه می گوید که سکتور خصوصی آماده هرنوع همکاری دربخش های تجاری و اقتصادی با سرمایه گذاران افغانستان می باشد.

وی افزود، در آینده نزدیک یک کمسیون مختلط اقتصادی در ترکیه برگزار خواهد شد که عبدالله عبدالله، رئیس اجرایه حکومت وحدت ملی نیز اشتراک خواهند داشت.

او خاطرنشان ساخت، باتجاران و سرمایه گذاران این دوکشور برای بهبود تجارت و سرمایه گذاری شان در کشور های خارج نیز کار و فعالیت های اقتصادی شان را گسترش بدهند.

آقای متین تاکید دارد که دربخش های صحت، معدن، انرژی باید میان تجاران ترکی و افغانستانی هماهنگی کامل وجود داشته و مشترکا فعالیت نمایند. او گفت، ترکیه در تولید مواد خام از تجارب خاصی برخوردار می باشد و تلاش داریم که بهترین مواد های خام را در افغانستان صادر نماییم.

این درحالی است که شماری از مسئولان حکومتی و تجاری می گویند که قرار است در آینده نزدیک دو کنسولگری ترکیه در ولایت هرات و قندهار به منظور بهتر شدن روابط و گسترش همکاری در بخش های مختلف ایجاد شود.

افغانستان تا 15 سال دیگر باید به خودکفایی برسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد