افغانستان-در-تلاش-وصل-نمودن-آسیا-به-کشور-های-اروپایی-است

رئیس جمهورغنی در دیدار با دبیر کل سازمان ملل در کابل، گفت که افغانستان در تلاش است تا از طریق ترانزیت انرژی کشور های آسیایی را وصل نماید و با اسفتاده از خط آهن آسیا را به اروپا متصل سازد.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی رئیس‌جمهور کشور، با آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد که در یک سفر رسمی به کابل آمده بود، ملاقات کرد.

در این دیدار دوجانب پیرامون موضوعات مختلف، به‌ویژه صلح، ثبات، امنیت، مبارزه با تروریزم و مسایل منطقوی و مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس‌جمهورکشور، با اشاره به‌خطر تروریزم و سازمان‌های جنایی تروریستی فرامنطقوی که کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کنند گفت که حوادث اخیر در افغانستان به‌خصوص در کابل، صبر مردم افغانستان را به اتمام رسانده و از این بابت مردم ما رنج می‌برند.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی بخاطر آوردن اصلاحات و موثریت کارکردهای نمایندگی‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، شش ماه را مهلت تعیین کرد و بر نتایج مثبت آن تأکید نمود.

در مقابل، سرمنشی سازمان ملل متحد درخصوص ایجاد هماهنگی‌های بیشتر و پاسخگویی قوی میان نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان، به رئیس جمهور کشور تعهد سپرد.

دوطرف در رابطه به راه‌های تأمین صلح و ثبات بحث نمودند. رئیس‌جمهورغنی دراین خصوص گفت که در دیدار اخیر با صدراعظم پاکستان، موافقت گردید تا از نشست گروه هماهنگی چهارجانبه (افغانستان، پاکستان، چین و امریکا) به‌منظور گسترش صلح در افغانستان، استفاده شود.

رئیس‌جمهورغنی علاوه کرد که افغانستان اکنون با کشورهای آسیای میانه از جمله، ترکمنستان، ازبکستان، تاجکستان، قرغزستان و همچنان با ایران و چین روابط دو و چندجانبۀ اقتصادی، تجارتی و تزانزیتی خوبی را برقرار کرده‌است.

وی افزود که افغانستان با داشتن موقعیت استراتیژیک در قلب آسیا، تلاش می‌ورزد تا از طریق انتقال انرژی، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را باهم وصل نماید و از طریق خطوط آهن، چین به ایران وصل خواهد شد و افغانستان مسیر ترانزیتی را تا اروپا خواهد پیمود.

 آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد، از رئیس‌جمهور کشور به‌خاطر ارائه معلومات تشکری کرده گفت که سازمان ملل متحد به‌عنوان همکار دوام‌دار، با دولت و مردم افغانستان هم‌چنان باقی خواهد ماند و از برنامه‌های حکومت افغانستان در راستای تأمین صلح و ثبات و همچنان اصلاحات در نهادهای حکومتی، حمایت می‌نماید.

در این ملاقات، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور، عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی ادارۀ امور، محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، فرخنده زهرا نادری مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور ملل متحد، شاه‌زمان میوندی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور روابط عامه و ارتباطات استراتیژیک و نصیراحمد اندیشه معین وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

افغانستان در تلاش وصل نمودن آسیا به کشور های اروپایی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد