افغانستان-مستقل-و-غير-قابل-تجزيه-در-معرض-خطر-قرار-دارد

شماری از چهره‌های سیاسی کشور با ابراز نگرانی می گویند که افغانستان در یک پردگاه برگشت ناپذیر در حرکت است و حتی ماده اول قانون اساسی« افغانستان،‌ دولت جمهوري اسلامي، مستقل، واحد و غير قابل تجزيه» در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش افغان نیوز: احمد ولی مسعود، رهبر دسته انتخاباتی وفاق ملی روز( یک‌شنبه، 10 قوس) در برنامه‌ای که از سوی شورای نجات صلح افغانستان زیرنام« صلح و ارائه راه حل اساسی بحران جاری در کشور» برگزار شده بود، گفت که از آدرس یک اجماع و حکومت ملی می توانیم به صلح پایدار برسیم و بدون این دو امر مهم افغانستان نمی تواند با اقتدار روی میز مذاکره با طرف‌های درگیر جنگ به نتیجه برسد.

آقای مسعود رقابت میان نخبگان سیاسی، ایدیولوژی افراطی و نیازمندی های منطقه‌ای را از جمله عوامل جنگ در افغانستان دانسته و گفت: « پایان جنگ با گروه طالبان به معنی صلح با ثبات و دایمی نیست؛ زیرا عوامل جنگ در افغانستان شناسایی نشده است و جنگ در این کشور ریشه‌های تاریخی در میان نخبگان سیاسی بر سر قدرت دارد».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: تا زمانی‌که به عوامل جنگ توجه نشود، هیچ گونه صلحی در افغانستان تامین نخواهد شد و این کشور بازهم به عنوان چوب سوخت دیگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گل الرحمن قاضی، رییس شورای صلح و نجات افغانستان از دیگر سخنرانان این مراسم گفت که افغانستان در یک پردگاه برگشت ناپذیر در حرکت است و حتی ماده اول قانون اساسی که گفته«افغانستان کشور واحد و غیر قابل تجزیه است» هم در معرض خطر قرار دارد.

آقای قاضی به نابه‌سامانی‌ها و شرایط بد امنیتی در حکومت وحدت ملی اشاره کرده و افزود که وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روابط بین المللی افغانستان در یک شرایط بسیار بدی قرار گرفته و صفحه تاریخ افغانستان در حال سیاه شدن است.

رییس شواری صلح ونجات افغانستان در مورد صلح و آغاز گفتگوهای بین الافغانی گفت که صلح افغانستان در محراق توجه کشورهای بزرگ جهانی قرار گرفته و حکومت افغانستان باید از این فرصت پیش آمده استفاده بهتر نماید.

آقای قاضی تاکید کرد: «آمدن صلح نیاز به وفاق و اتحاد، ثبات و همگرای دارد با نفاق که در بین سیاسیون و جامعه افغانستان وجود دارد، صلح تامین شدنی نیست و ما امروز چوب سوخت دیگران هستیم».

عبدالبصیر فخری، رییس جمعیت اصلاح افغانستان در این برنامه گفت: تا کشورهای منطقه و جهان در راستای صلح افغانستان همکاری صادقانه نداشته باشند،  جنگ در این کشور پایان نیافته و صلح تامین نخواهد شد. او تاکید کرد، محورهای که در داخل کشور برای صلح تلاش می‌کنند باید برنامه‌ای واحد داشته باشند و در حال حاضر هر محور و جناح برنامه‌ای فردی و شخصی خود شان را برای صلح  دارند که با این پراکندگی، نمی توان صلح را در کشور تامین کرد.

در همین حال گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا را در جنگ افغانستان شکست خورده دانسته و گفت: «امریکا غیر از صلح دیگر راه برای پایان جنگ افغانستان ندارد، چون در 18 سال جنگ پیروز نشد و آخرین نوع سلاح پیشرفته خود را هم در این جنگ استفاده کرد».

به باور آقای حکمتیار، جنگ افغانستان برای امریکا یک تابو است که در آن هیچ دست آورده ندارد.

رهبر حزب اسلامی بر خروج نیرهای امریکایی از افغانستان تاکید کرده و گفت که مذاکرات بین الافغانی باید هرچه سریعتر آغاز شود و در آن تمامی اقشار جامعه و سیاسیون افغانستان حضور داشته باشند.

 

در اخیر شورای صلح و نجات افغانستان با نشر قطعنامه‌ای خواستار قطع مداخلات خارجی، فعالیت‌های استخباراتی کشورهای منطقه در افغانستان و مسوولانه بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور شد.

 

همچنان این شوار در قطعنامه خود از امریکا و جامعه بین المللی خواستار تضمینات معتبر از توافقات صلح و پایان جنگ و استقرار سیاسی در افغانستان شده است.

افغانستان مستقل و غير قابل تجزيه در معرض خطر قرار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد