افغانستان-ممکن-به-جنگ‌های-داخلی-دهه‌ی-۹۰-برگردد

وزیر خارجه پاکستان در مصاحبه با طلوع‌نیوز، گفت که اگر بن‌بست صلح نشکند، افغانستان بار دیگر به جنگ‌های داخلی دهه‌ی ۹۰ برمی‌گردد.

به گزارش افغان نیوز؛ شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در یک گفتگوی ویژه با طلوع‌نیوز، تاکید داشت که کشورش مسؤول ناکامی‌ها در رهبری حکومت افغانستان نیست و برعکس خواست پاکستان، برقراری صلح و ثبات در این کشور است.

وی افزود که صلح و ثبات در افغانستان، نه‌تنها به نفع این کشور است؛ بل که به نفع پاکستان و کشورهای منطقه نیز است.

وزیر خارجه‌ی پاکستان، هم‌چنان گفت که جنگ افغانستان، راه حل نظامی ندارد و اکنون نه‌تنها این کشور، که جهان نیز به این واقعیت پی برده که جنگ کنونی باید از طریق سیاسی حل‌وفصل شود.

قریشی در ادامه، گفت که حکومت افغانستان و طالبان هردو باید برای برقراری صلح و ثبات در این کشور انعطاف‌پذیری داشته باشند و تا زمانی که دو طرف بر خواست شخصی شان تأکید کنند، صلحی در کار نخواهد بود.

او هشدار داد، اگر بن‌بست کنونی در گفت‌وگوها شکسته نشود و روند خروج نیروهای خارجی نیز تکمیل شود، این احتمال وجود دارد که افغانستان بار دیگر به جنگ‌های داخلی دهه‌ی ۹۰ برگردد.

آقای قریشی گفت: « این برای افغانستان خوب نیست، برای پاکستان و منطقه نیز خوب نیست. آیا افغانستان می‌تواند یک جنگ داخلی دیگر را تحمل کند؟ آیا می‌توانید یک دهه هرج‌ومرج را تحمل کنید؟ نمی‌توانید و نباید کنید. من برای مردم افغانستان احساس دارم. آنان به اندازه کافی رنج دیده‌اند.»

وزیر خارجه‌ی پاکستان در این گفت‌وگو، بارها حضور طالبان در کشورش را رد کرد و گفت که طالبان در پاکستان نه ؛ بل که در افغانستان زندگی می‌کنند. 

شاه‌محمود قریشی، روابط پاکستان و طالبان تنها در حدی خواند که برای تسریع روند صلح وجود دارد. «من نمی‌گویم که آنان این‌جا روابط ندارند؛ اما اکثریت رهبری، این را با اطمینان کامل می‌گویم، در پاکستان زندگی نمی‌کنند.»

این درحالی است که روز گذشته، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، گفت: جامعۀ بین المللی باید بپذیرد که طالبان عمداً حقوق بشری را نقض کرده و به اشاره شبکه‌های سیاه، افغانستان را ویران می‌سازند.

افغانستان ممکن به جنگ‌های داخلی دهه‌ی ۹۰ برگردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد