افغانستان-نباید-به-پناهگاه-تروریستان-تبدیل-شود

وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده و هند اعلام کردند که طالبان با پیروی از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از مبدل شدن افغانستان به «پرورشگاه تروریستان» جلوگیری کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ در قطعنامۀ شماره ۲۵۹۳ شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان آمده است که قلمرو افغانستان باید هرگز برای تهدیدات یا حملات علیه هیچ کشوری استفاده نشود، به پناهگاه یا آموزشگاه تروریستان مبدل نشده یا هم حملات تروریستی در آنجا یا از آنجا طراحی و تمویل نشود.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، در نشستی زیر نام «گفتمان ۲+۲ وزیران هند-امریکا» روز دوشنبه (۲۲ حمل) هم صدا با جی شنکر، وزیر خارجهٔ هند و راجنات سینگ، وزیر دفاع آن کشور، طالبان را ترغیب کردند تا به همه توافقات قبلی شان در زمینۀ حقوق بشر، به شمول حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها پایبند بمانند.

وزیران خارجه و دفاع امریکا و هند ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان، تعهد کردند در خصوص افغانستان با هم مشورت نزدیک داشته باشند تا «همه‌افغان‌ها یک آیندۀ همه‌شمول‌تر و صلح‌آمیز‌تر» داشته باشند. آنان همچنان در مورد انتقال کمک‌ها به مردم نیازمند افغانستان نیز صحبت کردند.

پیش از این، نمایندگان ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی با نشر بیانیۀ مشترک تاکید کرده بودند که تداوم کمک‌های بشری به افغانستان، به عملکرد طالبان و پایبندی آن گروه به تعهدات و مکلفیت‌های بین‌المللی شان بستگی دارد. همچنین، در این بیانیه آمده که رسیدگی به بحران بشری در افغانستان مستلزم در نظرگرفتن اهمیت قوانین بشری بین المللی است.

این درحالی است که عملکرد طالبان در هشت ماه گذشته در زمینۀ حقوق بشر، به ویژه حق کار و آموزش زنان و دختران برای اکثر کشورهای کمک کنندۀ افغانستان مایوس کننده و مورد انتقاد قرار گرفته است. 

طالبان جز برخی ادارات معدود، زنان را از کار در دفاتر منع کرده و به دختران نیز اجازه نداده اند از صنف ششم به بالا به آموزش ادامه دهند.

افغانستان نباید به پناهگاه تروریستان تبدیل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد