افغانستان-یک-کشور-مستقل-اما-وابسته-است

در آُستانه تجلیل از سال روز استقلال افغانستان، نظریات مختلف در مورد مستقل بودن افغانستان وجود دارد، اما جلال الدین بدر یکی از آگاهان سیاسی افغانستان را یک کشور مستقل اما وابسته به سایر کشور ها میداند.

به گزارش افغان نیوز: جلال الدین بدر والی سابق نورستان میگوید که افغانستان یک کشور مستقل بوده و اما هیچ کشوری به صورت کامل مستقل از دیگر کشورها نیست و حضور قوای خارجی در کشور به اساس مصوبه شورای امنیت ملل متحد است.

جلال الدین بدر والی سابق نورستان امروزپنجشنبه(26 – اسد) طی مصاحبه اختصاصی به خبرنگار افغان نیوز بیان داشت؛ افغانستان یک کشورمستقل بوده و حق دفاع از حاکمیت داخلی و تمامیت ارضی اش را دارد.

آقای بدر افزود، تمام کشورهای جهان سوم به نحوی به کشورهای دیگر نیازمند هستند و هیچ کشوری مستقل از دیگر کشورها نمی باشند.

او گفت، امریکا به تمام نیروی که دارد اما نیازبه کشور های پایین تر از خود اش از جمله افغانستان دارد وی همچنان تایید میکند که افغانستان هم یک کشور مستقل است اما به لحاظ  فقر و نیازهای اقتصادی به کشور های جهان و منطقه وابسته است.

شماری زیادی از فعالان و نهادهای جامعه مدنی از مداخلات کشورهای خارجی  در امور داخلی افغانستان شاکی بوده و بیان میدارند که مداخلات کشورهای بیگانه در امور داخلی افغانستان استقلالیت کشور را زیر سوال برده و کشور آن چنانکه باید مستقل باشد، نیست.

این در حالی است که شماری دیگر از آگاهان، افغانستان را یک کشور وابسته به آمریکا و همپیمانان آن دانسته و تاکید دارند، که دولت ترامپ و اعضای ناتو در امور افغانستان به صورت واصح مداخله میکند.

 

 

 

افغانستان یک کشور مستقل اما وابسته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد