افکاراعضای-لویه-جرگه-با-طرح-سوال-ازسوی-دولت-مدیریت-میشود

اعضای لویه جرگه مشورتی صلح، که برای تعیین چهارچوب و بررسی میکانیزم مذاکره با طالبان دور هم جمع شدند، به چهار سوال که از سوی دارالانشای کمیسیون برگزاری لویه جرگه آماده شده است پاسخ میدهند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که حکومت و کمیسیون برگزاری لویه جرگه با طرح سوالات به اعضای لویه جرگه نتیجه این جرگه را به گونه یی که خود شان میخواهند مدیریت میکنند.

احمد علی یکی از آگاهان سیاسی می گوید؛ هنگامی که برای اعضای جرگه سوال مطرح می شود، آنها فقط در مورد پاسخ همان سوالات فکر میکنند و نمیتوانند بیرون از این سوالات راه حل دیگری ارائه نمایند.

وی می افزاید سوالات به گونه یی طرح شده است که نتیجه آن را دولت پیش از پیش میداند و اینگونه از یک سو به مردم نشان میدهد این جرگه انتخابی و مردم سالار بود و از سوی دیگر آنچه میخواهد به دست می آورد.

اولین سوالی که برای اعضای جرگه از سوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه تهیه شده این است:"بخاطر قطع جنگ و آمدن صلح و ثبات در کشور چیطور میتوان طالبان را به مذاکره قانعساخت؟، از نظر شماچه کار های تاکنون انجام نشده است که باید انجام شود؟".

دومین سوال اینگونه  مطرح شده است:" دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکره با طالبان روی کدام ارزش ها و دست آورد ها پافشاری و ایستادگی کند؟ اهمیت این دست آورد ها چیست؟".

سومین سوال در مورد مذاکره کننده هاست:" به نظر شما ترکیب هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان با طالبان چگونه باشد؟ و شخصیت های که در مذاکرات اشتراک میکنند چگونه باشد؟".

چهارمین سوال در مورد برخورد دولت افغانستان با کشور های حامی طالبان مطرح شده است:" سیاست دولت افغانستان در قبال کشور های همسایه، به خصوص کشوریکه طالبان را حمایت مالی و تسلیحاتی میکند چگونه باشد؟ در کل توقع و انتظارات شما از کشور های خارجی دخیل در قضیه افغانستان چیست؟".

اعضای لویه جرگه میگویند که این سوالات از سوی دولت و دارالانشای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مطرح شده است.

عبدالحیدر یکی از اعضای لویه جرگه، میگوید که سوالات از سوی دولت مطرح شده و اما جواب ها بدون دخالت از سوی اعضای جرگه مطرح می شود.

جواب اعضای جرگه، بیشترموضوعاتی چون "آتش بس زودهنگام، دادن امتیاز به طالبان، تشکیل کمیته های  میان جی، عدم وجود جنایت کاران جنگی در هیئت مذاکره کننده دولت با طالبان، مذاکرات بین الافغانی، حفظ نظام کنونی، حفظ قانون اساسی فعلی و چند مورد دیگر" است که اکثرا این جواب ها به نفع دولت حاکم بیان می شود.

احمد علی میگوید که نتیجه این لویه جرگه کاملا مشخص است، آنچه دولت میخواهد اینجا بیان شده است و در نهایت دولت با طرح این سوالات جواب های مورد نظر خود را به دست می آورد.

با این جواب ها، اکثر سران سیاسی که در جنگ های داخلی دخیل بودند، نمیتوانند در لیست مذاکره کننده با طالبان باشد، از سوی هم دست دولت برای دادن امتیاز به طالبان باز می شود و نظام متمرکز فعلی پا برجای می ماند.

همچنان فرضیه تشکیل حکومت مؤقت نیز از بین میرود و دولت آقای غنی نیز دوام پیدا میکند.

این در حالی است که اکثر سران سیاسی، احزاب سیاسی مطرح و شماری از نامزدان کرسی ریاست جمهوری به دلیل نمایشی بودن و کمپاینی بودن، لویه جرگه را تحریم کردند.

افکاراعضای لویه جرگه با طرح سوال ازسوی دولت مدیریت میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد