اقلیت‌های-قومی-و-مذهبی-نباید-در-کابینه-نادیده-گرفته-شود

شورای انسجام اقلیت‌های قومی و مذهبی افغانستان خواستار حضور کادر‌های شان در کابینه جدید حکومت شده و تصریح نمود که حکومت باید در زمینه رشد زبان مادری اقلیت های قومی و درج هویت آنان در تذکره الکترونیکی اقدامات عملی روی دست گیرد.

به گزارش افغان نیوز: شکیب ثانی، رئیس شورای انسجام اقلیت های قومی و مذهبی افغانستان امروز یکشنبه( 8، سرطان ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهار داشت که طی چندین سال اخیر به اقلیت های قومی و مذهبی افغانستان توجه صورت نگرفته و آنان از حق شان بازمانده اند.

آقای ثانی بیان کرد، حکومت باید کدر ها و تحصیل یافته‌گان اقلیت ها را در کابینه شامل نموده تا عدالت و برابری بین اقوام تامین گردد. همچنان زمینه استخدام اقلیت ها را در بست های سیاسی، نظامی، ملکی و دیپلماتیک نیز فراهم ساخته و هویت اقلیت ها درج تذکره الکترونیکی گردد.

او گفت: « دولت باید زمینه رشد زبان مادری اقلیت های قومی و مذهبی را در مکاتب و مراکز آموزشی کشور فراهم سازد تا جوانان از حق و حقوق شان باز نمانند.»

از سوی هم، عزت الله نظری، عضو شورای انسجام اقلیت ها گفت: مردم افغانستان از چند دهه بدینسو همواره درگیر جنگ و ناامنی بوده و به همین دلیل اکنون با مشکلات اقتصادی مواجه اند. بنابراین شورای انسجام اقلیت های قومی و مذهبی از جامعه بین الملل و کشور های ذی‌دخیل می‌خواهند تا یک صلح دایمی را در کشور تامین کنند.

وی اظهار داشت: از یک سو فقر، ناامنی و بیکاری دامن گیر کشور شده و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا افزایش یافته که مردم را بیشتر نگران ساخته است. به گفته وی، حکومت باید آنان را در ترکیب هیئت  صلح، احزاب سیاسی نیز شامل کند تا تمام اقشار جامعه در گفتگو های بین الافغانی سهم بگیرند.

او از حکومت خواست تا لیست ترکیب هیئت مذاکره کننده را با طالبان زود تر مشخص کند تا مردم از این بحران پیش آمده نجات یابند.

این در حالی است که صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که دولت افغانستان آماده گفتگو با طالبان است، اما گروه طالبان برای آغاز این روند مشکل دارد و حکومت هیچ مشکلی ندارد.

اقلیت‌های قومی و مذهبی نباید در کابینه نادیده گرفته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد