گفتگوی-عبدالله-با-نمایندگان-خاص-کشورهای-اروپایی

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به میزبانی انستیتوت صلح اروپا با نمایندگان خاص کشورهای اروپایی از طریق ویدیوکنفرانس گفتگو و تبادل نظر کرده است.

به گزارش افغان نیوز: آقای عبدالله در صفحه رسمی فس‌بوک اش نوشته است که در این ویدیوکنفرانس نماینده خاص اتحادیه اروپا، نمایندگان خاص کشورهای بریتانیا، آلمان، ناروی، هالند و فنلد برای افغانستان و رئیس انستیتوت صلح اروپا اشتراک کرده بودند.

وی افزوده است که در آغاز به طور مفصل در باره‌ی تلاش‌های صلح، دیدگاه‌ها و اصول شورای عالی مصالحه‌ی ملی و آخرین پیش‌رفت‌ها و موانع برای آغاز مذاکرات و دست‌یافتن به صلح دایمی معلومات دادیم.

عبدالله می‌گوید که صلح و دست‌يافتن به صلح را از اولویت‌های مردم افغانستان خوانده و شرایط پیش آمده را فرصت مناسبی برای حل مشکل افغانستان خواندیم. همچنان علاوه کردیم که در سطح داخلی با امضای توافق نامه‌ی سیاسی در حمایت از صلح به اجماع دست یافته‌ایم و کشورهای منطقه و دوستان بین‌المللی نیز از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنند.

در ادامه تأکید صورت گرفت که تلاش‌های صلح این‌بار کابل‌محور نیست بل‌که از کلیت افغانستان نمایندگی می‌کند و هیئت مذاکره کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان که از تمام جریان‌ها و گروه‌های سیاسی-اجتماعی کشور نمایندگی می‌کند و آماده است تا مذاکرات را با طالبان آغاز کند و دولت افغانستان متعهد است تا اسرای طالبان را رها سازد.

در صحفه فسبوک عبدالله نوشته است که با اشاره به افزایش خشونت‌ها در روزهای اخیر تأکید کردیم که کاهش خشونت یکی از اصل‌های مهم برای موفقیت تلاش‌ها برای صلح به شمار می‌ٰرود و باید طالبان در این زمینه‌ی بزودی اقدام نمایند.

با اشاره به ارزش‌ها و دستاوردهای سالیان اخیر و حمایت از آن در جریان مذاکرات صلح گفتیم که این دستاوردها مربوط مردم افغانستان می‌باشد و جمهوری اسلامی افغانستان در جریان مذاکرات خود را متعهد به حفظ حقوق بشر و دستاوردهای سالیان اخیر می‌داند.

در بخش دوم این ویدیو کنفرانس اشتراک کنندگان سوال‌ها و دیدگاه‌های خویش را در باره‌ی تلاش‌های صلح مطرح کردند که به آن پاسخ داده شد.

نمایندگان کشورهای اروپایی در صحبت‌های خود حمایت همه جانبه‌ی کشورهای خویش را از تلاش‌های صلح به رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی ابراز داشتند.

این درحالی است که رییس جمهور غنی با ابراز نگرانی از تداوم خشونت های اخیر طالبان در برابر نیروهای امنیتی و مردم ملکی می‌گوید که این نوع عملکرد خلاف روحیۀ تعهد به صلح می‌باشد.

گفتگوی عبدالله با نمایندگان خاص کشورهای اروپایی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد