اقوام-پشه‌ای-و-نورستانی-مشارکت-ما-را-نادیده-نگیرید-

صدها تن از شهروندان پشه‌یی ونورستانی کشور با ابراز نگرانی از بی‌توجهی حکومت خواهان اشتراک شان در روند صلح و ساختار دولت شدند.

به گزارش افغان نیوز:  عبدالطیف نهضت عضو شورای قومی پشه‌ای و عضو مجلس سنا، امروز چهارشنبه(۲۷،حوت ) در یک گردهمایی گفت که دو اقلیت قومی نامبرده همه روزه برای حمایت از نظام قربانی می‌دهند اما حضور آنان درساختار دولت قناعت بخش نیست.

آقای نهضت‌یار افزود که تمام سمت‌های حکومتی در کشور بین بزرگان چهار قوم تقسیم شده اما اقلیت‌های قومی کاملا فراموش شده اند.

او ضمن تأکید براشتراک نمایندگان تمام اقلیت‌های قومی در ساختار دولت یاد آور شد که رهبری دولت وشورای عالی مصالحه باید نمایندگان اقوام پشه‌یی و نورستانی کشور را درساختار نظام جابجا کنند.

درهمین حال، حنیف الله پشه‌یی عضو دیگر شورای قومی پشه‌یی و نورستانی بر اشتراک نمایندگان اقلیت‌های قومی به ویژه اقوام پشه‌یی و نورستانی در ساختارها ونشست های صلح تأکید کرد.

آقای پشه‌یی گفت که شورای عالی مصالحۀ ملی، رهبری حکومت وجامعه جهانی به حقوق اقلیت‌های قومی در روند صلح توجه کرده ومشارکت آنان را در این پروسه تأمین کنند.

آقای پشه‌یی خاطر نشان ساخت که طرف‌های یاد شده در روند صلح باید سهمیۀ مشخصی  درساختارهای صلح از جمله شورای عالی مصالحه، هیأت مذاکراتی صلح ونشست‌های صلح درمسکو وقطر درنظر بگیرند.

این فعالان قومی پشه‌یی و نورستانی هشدار دادند که اگر دولت وطرف‌های دخیل در روند صلح به خواسته‌های این اقلیت‌های قومی توجه نکند، آنان به اعتراضات شان در کابل و ولایات ادامه خواهند داد.

این درحالی است که کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از دولت، شورای عالی مصالحه وجامعه جهانی درخواست کرده که میکانیزم واضحی را برای اشتراک نمایندگان اقلیت‌های قومی کشور در نشست صلح در انقره روی دست گیرند.

نشست انقره در سطح رهبران دولت وطالبان در 28 ماه مارچ میلادی به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

اقوام پشه‌ای و نورستانی: مشارکت ما را نادیده نگیرید!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد