امارت-اسلامی-اشتباهات-گذشته-را-تکرار-می‌کنند

نماینده ویژه‌ پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که برخی مقام‌های امارت اسلامی در حال انجام اشتباهاتی اند که در ۴۰ سال گذشته در افغانستان رخ داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان این اظهارات را در گفتگو با «تی‌آر‌‌تی» ترکیه مطرح کرده است.

خلیل‌زاد گفته است که حکومت امارت اسلامی بدون صلاحیت و مشروعیت است و مقام‌های آن باید روند مشورتی را شروع و روی یک «فورمول» توافق کند.

او گفته است که حزب کمونیست نیز به‌عنوان یک گروه در سال ۱۹۷۸ وقتی قدرت را بدست گرفت، علیه سایر گروه‌ها اقدام کرد و این منجر به جنگ داخلی شد.

به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، اگر امارت اسلامی بخواهند از این اشتباه اجتناب کنند، سیاست‌های‌شان باید بازتاب‌دهنده‌ یک جامعه‌ی بزرگ‌تر باشد و به دیدگاه‌های جامعه‌ی بزرگ‌تر احترام بگذارند.

خلیل‌زاده افزود کرده است که مطابق توافقنامه‌ دوحه باید حکومت جدید در افغانستان براساس مذاکرات بین‌الافغانی تشکیل می‌شد. او تاکید کرده که امارت اسلامی باید روند گفتگو برای تشکیل دولتی را آغاز کنند که از مردم مشروعیت بگیرد.

نماینده ویژه پیشین امریکا گفته است: «خوب اگر این کار را نکنند، سایر افغان‌ها در نهایت ممکن است در برابر آنان بیاستند.در این وضعیت شاید افغانستان به سمت خشونت و جنگ سوق داده شود».

خلیلزاد با اشاره به مسدود ماندان دروازه مکاتب به روی دختران دانش آموزش گفته است که در این مورد اعضای امارت اسلامی با یک‌دیگر اختلاف دارند. او به نقل از یک عضو امارت اسلامی گفته که ۹۰ درصد آنان مخالف ممنوعیت آموزش دختران هستند.

تا کنون مقام‌های امارت اسلامی در مورد این اظهارات تازه خلیلزاد چیزی نگفته اند.

امارت اسلامی اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد