گزارش-سیگار-در-مورد-فروپاشی-ارتش-حکومت-پیشین

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ای تعیینات قومی را از جمله عواملی فروپاشی  نیروهای دفاعی حکومت پیشین دانسته است.

به گزارش افغان نیوز؛ سیگار امروز (سه‌شنبه، ۹ حوت) در گزارشی تصمیم رییس جمهوران امریکا برای خروج از افغانستان، فساد و سیاسی‌سازی ارتش از طریق تعیینات قومی را عامل فروپاشی ارتش حکومت پیشین عنوان کرده است.
در این گزارش محدود شدن حملات هوایی نیز از جمله عوامل مهم فروپاشی نیروهای دفاعی حکومت پیشین خوانده شده است.
طبق گزارش سیگار، پس از خروج نیروهای امریکایی، دولت افغانستان نتوانست استراتژی امنیت ملی را توسعه دهد و در عوض اشرف غنی، رییس جمهور پیشین رهبران ارتش را تغییر می‌داد و افراد وفادار به خود را براساس قومیت منصوب می‌کرد که این امر باعث سیاسی شدن نیروهای ‏دفاعی افغانستان شد.
در گزارش آمده است که عملکرد غنی در زمینه جابه‌جایی‌های مداوم زنجیره‌های فرماندهی، روحیه و اعتماد به نیروهای دفاعی را تضعیف کرد.
بر اساس گزارش، افسران جوان، آموزش دیده، تحصیل‌کرده و حرفه‌ای ارتش که زیر نظر امریکا آموزش دیده بودند، به حاشیه رانده شدند.
سیگار گفته است که نیروهای دفاعی افغانستان به‌شدت وابسته به حضور نیروهای امریکایی بودند و کاهش چشم‌گیر نیروهای این کشور در افغانستان سبب تضعیف روحیه سربازان افغان شد.
در گزارش سیگار آمده که نیروهای دفاعی افغانستان توانایی لوجستیکی برای جابه‌جایی انبارهای تسلیحات و تدارکات ارایه شده توسط امریکا از طریق زمینی را برای برآورده کردن نیازهای عملیاتی نداشتند و به این دلیل مجبور بودند برای انجام این کار به نیروهای هوایی معدود تکیه کنند.
فقدان برنامه‌های نظارتی و فساد – که توانایی نیروهای دفاعی افغانستان را از بین برد و مشروعیت و کارایی آن را تضعیف کرد - وابستگی لوجستیکی به نیروهای امریکایی و نیز کمپاین جنگ روانی با گزارش‌های پیهم از دیگر عوامل‌ فروپاشی ارتش افغانستان دانسته شده است.
این در حالی است که ارتش افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ از هم‌ فرو پاشید.

گزارش سیگار در مورد فروپاشی ارتش حکومت پیشین

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد