امارت-اسلامی-برای-جهان-قابل-قبول-نیست

مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی تاکید داشت که افغانستان وارد مرحله جدید شده و حکومتی به نام «امارت اسلامی» برای جهان قابل قبول نیست.

به گزارش افغان نیوز: سید علی‌رضا محمودی، مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی، روز جمعه(۲۹، حوت) در نشستی گفت: تمام طرف‌هایی که در نشست مسکو شرکت کردند به این باورند که افغانستان وارد یک مرحله جدید شده و حکومتی به نام «امارت اسلامی» برای جهان قابل قبول نیست.

نشست مسکو متفقاً با نشر اعلامیه‌ای گفت که از برگشت امارت اسلامی طالبان هیچ کشور حمایت نمی‌کند.

محمودی در پیوند به حکومت موقت یا انتقالی گفت که این نوع راه حل را نه طالبان به عنوان یک طرف قضیه و نه حکومت به عنوان یگانه آدرس مشروع نیابت از افغانستان و مردم این سرزمین مطالباتی دارند که باید شنیده شود.

آقای محمودی افزود: « متاسفانه پروسه صلح افغانستان در گیرو چند شخص خاص است که اگر مطالبات یا خواسته‌های‌ شان برآورده شد با این پروسه موافقت می‌کنند و در غیر آن به دنبال فرمول‌های دیگری می‌گردند».

مشاور مردمی و سیاسی شورای امنیت ملی گفت: تمام سیاسیون زمان ابتدای ورود به کابل بعد از سقوط طالبان را به یاد دارند. ما یک کشور کاملاً ویرانه را از امارت طالبانی تسلیم شدیم که هیچ اداره و ساختاری در آن وجود نداشت. ولی امروز افغانستان دستآوردهای بزرگی دارد و باید حفظ شود.

آقای محمودی با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور غنی مبنی این که اگر طالبان حاضر شوند، او موافق است که انتخابات زود هنگام با نظارت یک نهاد بین‌المللی برگزار شود، تاکید کرد: بحث افغانستان بحث شخصی نیست، بحث ساختار است. 

به گفته وی؛ ساختاری به نام جمهوری اسلامی افغانستان در کشور شکل گرفته که متعلق به همه بوده و مردم برای این ساختار هزاران قربانی دادند و اگر بخواهیم خارج از این چارچوب ( جمهوری اسلامی افغانستان)، هر مدل دیگر را پیاده کنیم، به شکست مواجه خواهد.

مشاور سیاسی و مردم شورای امنیت افزود که ما فعلاً قوای دفاعی و امنیتی داریم که در سطح منطقه نظیر ندارد. آیاد دوباره می‌خواهیم قوای دفاعی و امنیتی از بین برود و تجهیزات کشور به کشورهای منطقه فروخته شود. طالبان واقعیت جامعه افغانستان هستند ولی صلح در بین توده‌ها است، صلح در میان کسانی است که قربانی دادند.

محمودی در مورد سفر هیئتی از افغانستان به مسکو گفت: ترکیب هیئت فرستاده شده به مسکو یک ترکیب ناعادلانه و خلاف پروتکل‌های سیاسی است، زیرا آن‌ها باید با گرفتن نظریات مردم در این مذاکرات شرکت می‌کردند.

این درحالی است که هیأت طالبان در واکنش به اعلامیه مشترک آمریکا، روسیه، چین و پاکستان (ترویکا توسعه یافته) که با ایجاد "نظام امارت اسلامی" مخالفت کرده، می‌گوید که باید به مردم افغانستان این حق داده شود که چه نوع نظامی را انتخاب می‌کنند.

امارت اسلامی برای جهان قابل قبول نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد