امریکا-در-صورت-شکست-مذاکرات،-افغانستان-را-ترک-نمی‌کند

نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌گوید که امریکا در صورت شکست مذاکرات میان افغان‌ها، افغانستان را ترک نخواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در گفتگویی باNPR» »گفته است که واشنگتن اشتباه مشابه اتحاد جماهیر شوروی را که در سال ۱۹۸۹ با بیرون شدن ناگهانی از افغانستان مرتکب شد، را تکرار نخواهد کرد. زیرا این اشتباه منجر به یک جنگ داخلی ویرانگر در افغانستان شد که در نهایت منجر به قدرت رسیدن طالبان انجامید.

وی گفت: "ما مرتکب اشتباهی جماهیر شوروی پس از خروج از افغانستان که در واقع این کشور را تنها رها کرد، نخواهیم شد. عواقب آن به دلیل اشتباهاتی که رهبران افغان مرتکب شدند، برای افغانستان بسیار سنگین تمام شد."

فرستاده ویژه امریکا افزوده است: "آنها بجای کنار آمدن با هم و تشکیل یک دولت، با یکدیگر جنگیدند؛ در حالی که بقیه جهان از شکست شوروی در افغانستان و تجزیه شوروی سود بردند که تا حدی با فتح یا تلاش آنها برای فتح افغانستان کمک کرد."

وی گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که افغانستان از فرصت استفاده کرده و در مورد نقشه راهی مذاکره کند. جایی که گروه های مختلف از ایده ها یا ایدیولوژی ها، ارزش ها می توانند در یک کشور زندگی کنند.

آقای خلیل‌زاد تاکید کرده است: " در عین حال، درسی برای ایالات متحده نیز وجود دارد که ما نمی توانیم افغانستان را به حال خودش رها کنیم. ما نمی توانیم (به افغانستان) پشت کنیم."

وی افزوده است: "اما اگر شرایط فراهم باشد. تهدیدی متوجه نباشد. می توانیم نیروهای نظامی خود را بیرون بکشیم یا آنها را متناسب با شرایط وفق بدهیم."

خلیل‌زاد خاطرنشان کرد که وضعیت فعلی گفتگوهای صلح برای رهبران افغانستان لحظه ای است که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، بلکه در عوض برای ایجاد یک سیستم مبتنی بر اجماع که تمام طرف‌های اصلی در آن اشتراک داشته باشند و“شاید صلح در افغانستان بتواند پویایی را حتی در منطقه تغییر دهد.

این درحالی است که نایب نخست مشرانو جرگه می‌گوید: تازمانی‌که امریکا، پاکستان و گروه طالبان در غیاب برخی از کشورهای منطقه، صلح افغانستان را در جهت منافع شخصی شان مدیریت ‌نمایند، جنگ در کشور پایان نخواهد یافت.

امریکا در صورت شکست مذاکرات، افغانستان را ترک نمی‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد