امیرخان-متقی-اعلام-آمادگی-کرد

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل می‌گوید که در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه ا.ا آمادگی کشورش برای گسترش همه‌جانبه همکاری‌ها و کمک به مردم افغانستان را اعلام کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سفارت ایران در کابل با نشر خبرنامه‌ای در ایکس نگاشته است که در این دیدار آقای متقی با استقبال از ابتکار ایران در تشکیل گروه تماس منطقه‌ای برای میزبانی نشست مشترک نمایندگان ویژه کشورهای منطقه در امور افغانستان در کابل اعلام آمادگی کرده است.
در خبرنامه آمده است که آقای متقی افزون بر محکومیت حادثه کرمان، چنین اقدامات «فتنه‌انگیز وحشیانه‌ای» را درد مشترک دو ملت عنوان کرده است.
طبق خبرنامه در این دیدار حمایت از فلسطین نیز به عنوان آرمان مشترک دو ملت مسلمان افغانستان و ایران در محور مذاکرات دو طرف قرار داشته است.

وزارت امور خارجه ا.ا نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای متقی در این دیدار در خصوص تحولات اقتصادی دوجانبه اخیر افغانستان و ایران، گسترش روابط دیپلماتیک، تسهیل خدمات کنسولی برای مهاجران افغانستان در ایران، امنیت مرزی مشترک افغانستان و ایران بحث و تبادل نظر کرده است.

 آقای متقی گفته که به منظور حل جدی مشکلات حقوقی و قضایی مهاجرین افغان در ایران و همکاری در امور حقوقی و قضایی، یک هیات قضایی و حقوقی ایران از سوی ستر محکمه ا.ا به کابل دعوت خواهد شد.
در خبرنامه آمده است که حسن کاظمی قمی در ابتدای سخنان خود به سفر وزیر آقای متقی به ایران و پیشرفت در همکاری‌های دوجانبه، فعالیت، کریدور چین-افغانستان و ایران اشاره کرده و در خصوص آمادگی‌های تهران برای همکاری‌های مشترک اقتصادی بحث و تبادل نظر کرده است.
طبق خبرنامه، آقای قمی در شرایط کنونی تعیین نماینده ویژه برای افغانستان از سوی سازمان ملل را نامناسب عنوان کرده است.
 در این دیدار دو طرف گفته اند که خوب خواهد بود که نشست مشترک نمایندگان ویژه کشورهای منطقه برای افغانستان در کابل برگزار شود.
این در حالی است که تشکیل گروه تماس منطقه‌ای به‌منظور رسیدگی به وضعیت کنونی افغانستان طرحی از جانب ایران است که پیش از این نیز مقام‌های این کشور در مورد آن صحبت کرده‌اند. هدف از تشکیل گروه تماس، اتخاذ رویکرد مشترک کشورهای منطقه در مورد افغانستان عنوان شده است.

امیرخان متقی اعلام آمادگی کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد