انتخابات-ریاست-جمهوری-باز-هم-حکومت-نامشروع-تولید-می-کند

رهبر تیم انتخاباتی« آزادی، عدالت و امنیت» با اشاره به تقلب های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری می گوید: از درون انتخابات چند روز پیش ریاست جمهوری، هر حکومتی که بیرون شود، مشروعیت ندارد.

به گزارش افغان نیوز: لطیف پدارم، رهبر تیم انتخاباتی« آزادی، عدالت و امنیت» امروز چهار شنبه(10، میزان) طی یک نشست خبری در کابل، سطح اشتراک مردم را در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات های گذشته کم رنگ دانسته، گفت که انتخابات از سال ۲۰۰۴ تا کنون سیر نزولی داشته است. زیرا مردم در انتخابات چند روز پیش ریاست جمهوری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد شرکت کردند.

آقای پدارم، گفت که تقلت در انتخابات ششم میزان بسیار گسترده بود و میزان این تقلب ها در بخش-های جنوبی کشور زیاد تر است.

آقای پدرام تاکید کرد که با چنین سطح پایین اشتراک مردم در انتخابات، نمی توان یک دولت و زعامت مقتدر ایجاد کرد و از درون انتخابات چند روز پیش ریاست جمهوری، هر حکومتی که بیرون شود، مشروعیت و پشبانه ای لازم را نخواهد داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دلیل سطح پایین اشتراک مردم را در انتخابات ریاست جمهوری، نظام سیاسی لبیرال، تهدیدات امنیتی و چهره های تکراری در دو تیم بر سر اقتدار – تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی و تیم ثبات و همگرای به رهبری عبدالله – دانسته و می گوید: " نظامی لیبرالی را که خارجی ها برای ما ساخته است، پاسخ گوی خواسته های مردم در زمینه های اجتماعی و اقصتادی مردم نیست."

آقای پدارم تاکید می کند که نظام لیبرال در مدت ۱۸ سال گذشته نتوانسته خدمات درست برای مردم افغاانستان ارائه کند و این نظام باعث شده است که شکافهای طبقاتی بیشتر شود و دیوار ها بین غنی و فقیر بیشتر شده و طبقه متوسط از بین برود.

به باور آقای پدرام، به دلیل فساد گسترده در دستگاه دولت وسپردن تمامی دارای های ملی و دولتی در اختیار بخشی خصوصی، طبقه متوسط در افغانستان شکل نگرفته و بجای آن یک جامعه فقیر شکل گرفته است. او تاکید کرد جامعه ای که طبقه متوسط نداشته باشد نمی تواند دموکراسی در آن پایدار باشد؛ زیرا دموکراسی از درون طبقه متوسط رشد یافته شکل می گیرد.

رهبر دسته انتخاباتی« آزادی، عدالت، امنیت» می گوید: دلیل دیگری که باعث شده است مردم افغانستان در انتخابات به شکل گسترده اشتراک نکند، بازی های ریاکارانه دولت ترامپ زیر نام برنامه صلح بوده است که همزمان با پروسه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پیش برده شده است. به گفته آقای پدارم، دستگاه دولت امریکا با مطرح کردن گفتگوهای صلح در جریان انتخابات، پروسه صلح را بسیار مهم جلوه داده و عملا پروسه انتخابات را سبوتاژ کرده است.

آقای پدارم خطاب به رهبرانی که در کنار تیم های داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی ائتلاف تشکیل داده اند، گفت که انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان نشان داد که بانک های رای دیگر وجود ندارد و این یکی از خبرهای خوشی در این انتخابات بود.

او گفت: "هردو تیم دولتی که خود را پیروز می دانند، تیم های ائتلافی اند و ما خود به تنهایی وارد کارزار انتخاباتی شدیم و ائتلاف نداشتیم. بنابراین آرای که در انتخابات به نفع ما ریخته شده است، رای های آگاهانه می باشد، نه رای های جبری و ائتلافی."

آقای پدارم اظهار داشت که انتخابات از لحاظ امکانات بسیار نابرابر بود و دو تیم دولتی تمامی امکانات را در اختیار شان داشتند و بر اساس امکانات رای خریداری کردند. او تاکید کرد: کسی که به تیم ما رای دادند، رای خریداری شده نبود بلکه مردم به برنامه های ما رای دادند.

آقای پدرام به تقلب های که در انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان صورت گرفته اشاره کرده و گفت: «حدس ما این است که امریکای ها با این تقلب گسترده می خواهند کسی را که مورد نظرش است روی قدرت بیآورد». همچنان او تاکید کرد که اگر انتخابات به دور دوم برود، امریکایی ها با بالا ترین رای اشرف غنی را به ریاست جمهوری می رسانند.

این همه در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری چهار روز پیش برگزارشد و نهادهای ناظر انتخاباتی اعلام کردند که اشتراک مردم در این انتخابات به شکل بی پیشنه نسبت به انتخابات پارلمانی سال گذشته کم رنگ بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری باز هم حکومت نامشروع تولید می کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد