انتخابات-پارلمانی-۹۷-هیچ-گونه-ارزشی-قانونی-ندارد

شماری از اعضای شورای ولایتی سرپل، جوزجان، سمنگان و فاریاب می گویند که انتخابات پارلمانی ۹۷ هیچ گونه ارزشی قانونی برای مردم ندارد؛ زیرا در سراسر کشور تقلب به صورت علنی صورت گرفته است.

به گزارش افغان نیوز: برخی از اعضای شورای ولایتی از ولایت های شمال شرق کشور، روز پنچ شنبه( ۳، عقرب) به خبرنگار افغان نیوز گفتند که انتخابات ۹۷ هیچ ارزشی قانونی برای مردم ندارد و در سراسر کشور تقلب به صورت علنی صورت گرفته است.

محمد آصف صادقی عضو شورای ولایتی سرپل می گوید؛ ۶۰درصد از مراکز رای دهی در روز انتخابات به روی مردم بسته بودند؛ یعنی۹۰ در صد در ولسوالی صیاد، ۱۰۰ در ولسوالی کوهستانات، ۹۰ درصد در ولسوالی سوزمه قلعه، ۵۰ در صد در ولسوالی سانچارک، و ۷۰ درصد مرکز این ولایت به دلیل ناامنی ها مسدود بوده اند.

صادقی تصریح می کند که ناامنی های سرپل از ۳ تا ۴ سال قبل به این سو بوده که جنگ در یک کیلومتری مقام ولایت و قوماندانی امنیه عملا جریان دارد و حتی شماری از مرمی ها به دفتر والی و قوماندان امنیه نیز اصابت می کنند.

این عضو شورای ولایتی سرپل افزود که از سوی دیگر ناآشنایی کارمندان و مردم با سیستم بایومتریک و فهرست رای دهندگان و همچنان خراب بودن دستگاه از چالش های دیگری بود که روند پروسه انتخابات را در این ولایت غیر شفاف نمود.

وی اشتراک مردم این ولایت را در روز انتخابات کم رنگ عنوان نمود و اظهار داشت که با وجود نصب استیکر بر تذکره ها، مردم باز هم علاقه و دلگرمی برای شرکت به پای صندوق ها نداشتند.

از سوی هم صبغت الله سیلاب عضو شورای ولایتی فاریاب خاطر نشان ساخت که ولسوالی های بلچراغ، کوهستان و غورماچ این ولایت به طور کامل تحت تسلط طالبان قرار دارد و هیچ صندوقی در این ولسوالی ها گذاشته نشده بود.

آقای سیلاب اضافه کرد که در ولسوالی های شیرین تگاب، دولت آباد وجمعه بازار تنها یک مرکز، در ولسوالی گورزیوان دو مرکز در ولسوالی المار یک مرکز و در ولسوالی حصارک دو مرکز باز بوده که نسبت به جمعیت این ولسوالی ها کافی نبوده است.

این عضو شورای ولایتی فاریاب علاوه نمود؛ در داخل شهر میمنه نیز بی باوری و عدم اشتراک مردم در انتخابات باعث شده بود که تا ساعت ۴ بعد از ظهر بیش از ۲۰۰ ورق رای دهی هم استفاده نشود.

وی ۶۰درصد عدم اشتراک مردم را در این ولایت تایید نمود و افزود که بی نظمی ها از سوی ارگان های امنیتی و کمیسیون باعث تقلبات گسترده در این ولایت شده است.

صفت الله سمنگانی عضو شورای ولایتی سمنگان نیز عدم برگزاری انتخابات را در ۷ سایت ولسوالی دره صوف پایین تایید می کند و می گوید که به دلیل ناامنی ها و حضور مخالفان مسلح، پروسه انتخابات به چالش کشانده شد.

آقای سمنگانی می افزاید که ۳ سایت در نیزار و دایکندی به دلیل ناامنی ها در لیست سیاه قرار داشتند و مردم نتوانستند در این مناطق انتخابات برگزاری کنند.

او گفت که ۴ سایت دیگر در قریه مقصود که هیچ خطر امنیتی هم تهدید نمی کرد و کمیسیون هم آمادگی برای برگزاری انتخابات درآنجا را داشت به دلیل تعصب و تنظیمی شدن  انتخابات از سوی ارگان های امنیتی، انتخابات برگزار نشد.

این عضو شورای ولایتی سمنگان مسوولین و ارگان های دولتی را به بی کفایتی و بی توجهی نسبت به تامین امنیت متهم نموده می گوید که ۶۵ درصد سایت های این ولایت در روز انتخابات بسته بوده اند.

در همین حال عبدالقادر مالیه عضو شورای ولایتی جوزجان می گوید که در ولسوالی های آقچه، قره قم  و نادعلی به دلیل ناامنی ها هیچ صندوقی در هیچ یکی از سایت های انتخاباتی گذاشته نشد.

آقای مالیه علاوه می کند که در ولسوالی قره قم که قرار بود دو سایت باز باشد، یک سایت باز بود و از ۲هزار و ۳۱۵ تن که ثبت نام کرده بودند، تنها دو تن  در ولسوالی نادعلی ۱۳ نفر دیگر رای دادند.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندوز می گوید که جنگ و ناامنی در این ولایت باعث فراموشی تقلبات و رای دهی در این ولایت شده بود.

آقای ولی می افزاید که تمامی سایت ها در ولسوالی های چهار دره، قلعه زال و ارچی بسته بودند که بصورت کلی تنها ۸۰ سایت فعال و ۱۸ سایت دیگر غیر فعال بوده است.

در همین حال یکی از باشندگان ولایت کندز به نام غلام سخی، ناامنی و جنگ در روز انتخابات را تایید می کند و می گوید که برخی صندوق ها از ۲۲۰ مرکز توسط طالبان به سرقت رفته اند.

انتخابات پارلمانی ۹۷ هیچ گونه ارزشی قانونی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد