اولین-نشست-رهبری-پروسۀ-گزارشدهی-کنوانسیون-های-حقوق-بشر

اولین نشست رهبری پروسۀ گزارشدهی کنوانسیون های حقوق بشر به ریاست حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه، مقامات بلند رتبه ادارات ذیربط دولتی و نمایندگان نهادهای بین المللی ذیدخل در وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش افغان نیوز: حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه روی مسئوولیت های حکومت افغانستان در پرتو قانون اساسی کشور مبنی بر گزارشدهی از کنوانسیون های که افغانستان به آن الحاق نموده است صحبت نموده، گزارشدهی از تطبیق کنوانسیون های حقوق بشری را مهم خواند.

سپس، نمایندگان کمیتۀ رهبری روند گزارشدهی کنوانسیون های حقوق بشر روی لایحهء وظایف و میکانیزم کاری این کمیته بحث و تبادل نظر کردند.

گفتنیست که افغانستان به هفت کنوانسیون مهم حقوق بشر، دو پروتوکول اختیاری کنوانسیون حقوق طفل و پروتوکول اختیاری منع شکنجه پیوسته است که به اساس آن باید از تطبیق مفاد این تعهدات به نهادهای مسئوول گزارش دهد. همچنان افغانستان مکلف است، هر پنج سال یکبار گزارش ملی دوره یی جهانی یا UPR را تهیه و به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال نماید که برای تطبیق این روند، کمیته رهبری گزارشات از تطبیق کنوانسیون های حقوق بشری که در رأس آن وزارت امور خارجه با اشتراک معینان ادارت ذیربط قرار دارد تشکیل گردید. قرار است افغانستان اولین گزارش ملی دوره یی جهانی را تا اول اکتوبر سال جاری میلادی به نهاد مسوول ارائه نماید.

اولین نشست رهبری پروسۀ گزارشدهی کنوانسیون های حقوق بشر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد